Majesteten i Junkerdalen (02.09.2008)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Nordre Saulo (1,768m) 02.09.2008
Nuorttasavllo nordre (1,756m) 02.09.2008

Vi kjørte fra Sulitjelma sørover mot Jakobsbakken ca. 5 kilometer. Videre langs Balvasselva 10km til den ubetjente turisthytta Coarvihytta.
Parkerte og startet dagens vandring herfra. Nord-Saulo (Saulo = øy på samisk) var godt synlig da vi kjørte innover. Toppen er også synlig fra Sulitjelma.
Ruta vår gikk først etter den t-merkede turstien mot hyttene på svensk side av grensen. Etter ca 3km forlot vi stien og gikk høydene over Gårro, hvor den kvasse lille toppen Ballek (=kalv) kom til syne sør for dagens mål.
Fortsatte nord for Stjernevatna og mellom vatna som kalles Alip Savllojavrasj og Lulip Savllojavrasj (ca.840 moh). Planen var å følge gode råd fra kjentmann Einar Siljeås. Vi gikk bratt opp fjellryggen rett vest/nordvest for hovedtoppen. Videre rutevalg sa seg selv til vi kom til vel 1400 moh. Her starter en kløft i fjellet som vi tror er fornuftig å finne. Vi er ivrige vardebygger så nå er innsteget og kløfta videre opp godt markert!
Vel oppe på NUORTTASAVLLO 1768 åpenbarte det seg en fantastisk utsikt i alle retninger! Spesielt flott å se i nordlig retning hvor Suliskongen m/nabotopper og Blåmannsisen satte sitt preg på utsynet. Sør-Saulo på svensk side var også svært framtredende mot sør.
Etter en lang pause i godværet på hovedtoppen gikk vi også en tur til NORDTOPPEN 1756.
Nede ved vatna var vi også her (i likhet med gårsdagens tur til Memaurtind) nysgjerrig på alternative rutevalg. Vi prøvde derfor et rutevalg rett mot sørsiden av Doarrovatna og videre etter stien til et sted på veien som ligger 3-4 kilometer nord for Coarvihytta. Johan trasket en varient av ruta tilbake igjen til hytta. Resultat: Samme tidsforbruk.