Sommerferie 2015, Dag 2: Høgsnyta og transportetappe (16.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Kongsvoll Fjellstue (890m)
Endpoint Kongsvoll Fjellstue (890m)
Ascents Høgsnyta (1,335m) 16.08.2015

Dag to av vår transportetappe fra Sunnmøre til Brønnøysund. Første dag startet storartet med bestigning av Kleneggen i flott vær og sterk vind. Natten ble tilbragt på Hjelle Seter i en aldeles flott hytte. Neste morgen var det mørk himmel over Dovrefjell, men med en gang vi begynte å kjøre avgårde dukket solen opp..

Hjelle Seter, tidlig morgen

Dagens hundeluftetur var allerede klekket ut på forhånd; Høgsnyta (1335 moh) over Kongsvoll Fjeldstue. Vi parkerte bilen ved Kongsvoll og fulgte hovedstien i retning Reinheim. Man kunne jo håpe på å få se Moskus, men sjansen var vel heller liten...

Etter 1,4km på stien var det på tide å forlate den og sette kursen nordover mot Høgsnyta. Dette var ikke den beste veien til toppen, men det visste vi ikke på forhånd. Det var litt småkrøkkete i starten - med noen bekkefar og busk men gradvis gikk det over til lettgått fjellterreng. To hester på beite var det eneste av dyrelivet vi fikk se...

På vei til Høgsnyta

Vi brukte nøyaktig en time opp og utsikten var ikke fullt så god som jeg hadde håpet. Knutshøin, Kolla og Nystugghøin begrenset utsikten en del og Drivdalen så vi heller ikke så mye til. Men det var flott å være her allikevel!

På toppen av Høgsnyta

På vei ned fulgte vi kanten mot Drivdalen og traff så stien som gikk ned til Kongsvoll stasjon. Da ble det i det minste en liten rundtur. Det var ikke så flott å rusle langs E6 men det var til gjengjeld flott å stirre ned på Driva...

På bro over Driva

Dagens spor:

GPS tracks fra Høgsnyta-turen

Dagens høydepunkt kom i Oppdal. Der ble vi bedt på kaffe og kaker hos Inger Lise Innerdal og Otto Teksum Lund. To tindebestigere av første rang! Inger Lise og Otto; om dere leser dette - det var SVÆRT hyggelig å se dere igjen. Håper vi sees snart!

Kaffekos hos Inger Lise og Otto i Oppdal

Vi skulle gjerne blitt MYE lengre i Oppdal men vi hadde som mål å rekke siste ferge til Vennesund. Med all mulig respekt for fartsgrensen gikk akkurat DET veldig fint. Vi bommet på 20:30 ferga med 4 minutter og fikk nesten en time til å boltre oss med kameraene. Det var en fin time...

Vel "hjemme" i Brønnøysund ventet mor med kveldsmat. Den satt ganske godt. Vi hadde ikke spist annet enn konditoribakst siden frokosten på Hjelle. Blodsukkeret var temmelig lavt da vi satte til livs karbonadesmørbrød med løk og ertestuing...