Preikestolen - 604 moh (14.08.2015)  6

Written by Bloxyo (Stian)

Start point Preikestolen parkering (270m)
Endpoint Preikestolen parkering (706m)
Ascents Neverdalsfjellet (706m) 14.08.2015
Visits of other PBEs Preikestolen (604m) 14.08.2015
Preikestolen Fjellstue (270m) 14.08.2015
Stien opp til Preikestolen
Preikestolen

Preikestolen er et av Norges mest besøkte fjell. Denne turen startet med en flyreise fra Oslo Lufthavn klokka 07:55. Vi landet i Stavanger, tok flybussen til sentrum (Fiskepiren), ferje videre til Tau, og buss til Preikestolen parkering (270 moh). Ankomst klokka 11:05. Vi fulgte den bratte, godt merkede, stien helt til topps. Det var kø nesten hele turen opp. Det var veldig ulent og mange steiner. Et par steder var det slik at man måtte/burde bruke hendene til hjelp. Naturen var fantastisk og været var fint. Vi brukte 1 time og 30 minutter på turen opp til Preikestolen (604 moh). Der tok vi ei kort pause, og tok noen bilder, før vi fortsatte oppover til Neverdalsfjellet (706 moh). Dette var den vanskeligste delen av turen, men også den morsomste. Her var det ingen tydelige stier, og man måtte finne veien selv. Det var veldig bratt, og her kunne man heldigvis gå helt alene, og uten kø. Her tok vi den lengste pausen. Det var 1/8 skyet og 22 grader. På toppen var det ekstremt mye vind! Jeg har aldri opplevd slik vind før, og det var vanskelig å holde balansen. Vinden ble en del av mange opplevelser på turen.

Vi gikk akkurat samme rute ned igjen. Turen ned tok 1 time og 15 minutter i rask gange. Klokka 16:00 tok vi bussen ned igjen til Tau. Derfra tok vi ferja tilbake til Stavanger og flybussen til flyplassen. Flyet gikk 19:15 tilbake til Oslo Lufthavn samme dag. Det var morsomt å kunne komme seg helt fra hjemstedet på Østlandet, og helt til toppen av Preikestolen, og hjem igjen - på én og samme dag. Dette er en av de fineste turene jeg har vært med på.