KROKFJELLET (16.08.2015)

Start point HAMNES (18m)
Ascents Krokfjellet (427m) 16.08.2015

KROKFJELLET
Kjør mot Otterøya etter vei 767. Fra Lokkarbrua på Otterøya er det 11.3 km. til Otterøy Samvirkelag. Her går det en vei til venstre med skilt Hamnes. Kjør 3,4 km. etter denne veien til en stor parkeringslomme på venstre side. P-plassen ligger like etter at du har passert Kløyvvika. Fortsett å gå etter veien til du kommer til en snuplass for maskiner. (Parkering forbudt) Gå til høyre her opp en gårdsvei (Weldegården) Gå gjennom bondegården, og fortsett etter en god avlingsvei. På den øverste åkeren er veien litt grasvokst, men drei til venstre i øverkant av denne åkeren. Du kommer til ei slags grind, og veien dreier til høyre. Herfra går det en tydelig traktorvei/sti helt til Otterøytrimkassen i Skavdalen. Fortsett videre etter sti på venstre sida av den store myra. Midt på myra er det ei hytte på ei forhøyning i myra. Stien går til venstre for denne hytta. Følg stien mot fjellet. Her går stien opp på langs i Fjellkleiva. Tydelig sti. Følg denne til du kommer opp på myra, og der fjellutsikten åpner seg.(3,8 km hit)
Her må du ta til venstre, og følge fjellryggen og en del mosedaler oppover. Innover her er det utydelige stier, men Otterøy il. har planer om å merke denne stien. Når du passerer Lauvskardfjellet (du trenger ikke på toppen her) og møter den bratte fjellveggen til Krokfjellet, kan du velge om du vil klatre rett opp i ei kløft med bjørkeris, eller du kan dreie til høyre forbi ei lita tjønn, og gå lett opp til toppen derfra. (GPS sporet følger denne leia) Stor varde på toppen, men det er en del diskusjon om trigpunktet som ligger ca 200 meter lenger SØ er høyere?

Parkering for maskiner
Krokfjellet i det fjerne
Ei grind på avlingsveien mot Skavdalen
Veldig tydelig vei mot Skavdalen
Otterøytrimkassen i Skavdalen
Valgets kval. Rett opp til Krokfjellet, eller slakt forbi tjønna og opp