Store Blåmann (16.08.2015)

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Slettneset (1m)
Endpoint Slettneset (1m)
Ascents Store Blåmann (1,044m) 16.08.2015

Endelig ble det idag ti å ta turen opp Kvaløyas høyeste fjell Store Blåmann. Pakket ryggsekkene og kjørte ut til Slettneset kor det var parkeringslomma for 4-5 biler. Og så direkt på lett klyving etter å krysset veien. Deretter sti, stein og planker å gå på gjennom myrlandet.

Store Blåmann.
På rett vei.

Etter kvert meir steneit. Og plutselig så vi et reinsdyr som hadde det veldi travelt å komme sæ ned for fjellet. Deretter rett inn i en liten skog, fortsatt på lav høyde. Og vegetasjonen fulgte den alt meit bratte stien opp. Litt lett klyving men fortsatt rimelig lett tur.

Fine blomster og bregner i den lille skogen nedfor fjellet.
T for Tromsø!

Etter kvert blei det meir utydelig sti, meir store steiner, og masse klyving. Det var rimelig gott med små varder som viste veien, men allikevel var det litt vanskelig å se nedenfra ka for en rute som var best å ta sæ opp på. Etter 3 timer og 13 minutter (inkludert bananpause) kom vi oss så endelig opp på toppen for nyte den flotte utsikten og spise matpakkene våres.

Endelig toppvarden!
Ursula og Jacob kviler på toppen

Og så var det bare å komme sæ ned igjen, og det var nesten like slitsomt som å ta sæ opp grunnet all klyving. Men vi kom oss ned i et stykke. Slitne og glade :)

Ursula bruker naturens egen dusj.