Vind i høgda. (01.03.2009)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Beahcegealháldi (1,323m) 01.03.2009

Første bestigning...
(Skrevet av Uglefisk 01.03.2009)

Tur foretatt: Mars 2009. Andre på toppen: Inger Lise, JoSo, Otto

Søndag 1mars 09.

Som de første kommunetoppjegerne besteg vi nesten denne toppen med scooter. Gode meldinger fra yr,vg, dagbladet og opdalingen gjorde at vi bestilte flybillett til Sørkjosen. Hadde basecamp på Reisa fjordhotell (77766000). På forhånd hadde vi vært i kontakt med "www.sappenleirskole.no" (77765501) som ligger 30km inn i Reisadalen. Her kan man sove, spise og leie scooter, kano, klær osv. Møtte et veldig hyggelig vertskap her som stilte opp med alt vi trengte.
Klokken 09.30 startet turen fra leirskolen. Fulgte scooterløypen mot Kautokeino. Noe ulendt og bratt terreng til over skoggrensen. Godt merket innover. Kjørte 23km hvorpå vi hadde fjellet på vår venstre side og parkerte her(ca 2km til topps). Fikk etterhvert en del snøfokk på resten av turen.
Otto og Inger Lise hadde vært på Mollejus tidligere så JoSo og Uglefisk kjørte videre innover. Se rapport på Mollejus.
Ps: Avsluttet kvelden med en hyggelig middag på Bios kafe (kåret til E6's beste veikro) hvor vi også traff Lillian og Ottar. Nå retur Oppdal.