Basecamp Tosbotn (16.04.2009)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Tjeldviktinden (1,088m) 16.04.2009

Vi tok av E6 og kjørte rv.78 til Tosbotn camping. Her fikk vi nøkkel til hytte nr. 9 av campingplass innehaver Magne Bakken..Hyggelig fyr.! Han fortalte oss rutevalget, som var best på ski. Parkerte ved tunnelen kl.7 neste dag. Vi fulgte en gammel kjerre vei innover Tosendalen. Litt av og på med skia innover her. Turen bør ikke taes senere enn tidlig i april. Kom så til Tosdalsvannnet, som var i ferd med å gå opp. Her var naust og båtslipp. Det lå igjen is på venstre side ved land noe som sparte oss for mye tid. På andre siden av vannet kom vi til et gammelt fra-flyttet bruk, som nå blir brukt til feriested. Fortsatte helt inn til Kvernlia og gikk opp i renna innerst i dalen. Rundet så Keilåtinden, som kun er et høydedrag. Videre gjennom en liten dal og over et langt smalt vann på 690moh. Gikk så opp ei naturlig renne på nordsiden av fjellet og fulgte ryggen til den nedsnødde varden på KJELVIKTINDEN. Ganske så flatt rundt toppen. En matbit her, mens vi tok et langt blikk mot Kvannlitinden i øst. Denne toppen diskuteres mellom kartverket og kommunene. Nye og gamle kart stemmer ikke helt overens. Hvis kommune grensen blir endret blir plutselig Kvannlitinden Bindal sitt høyeste punkt. Været var ok og helt vindstille. Vi bestemte oss for å ta denne toppen nå som vi var så nærme. Nede på vann 690moh igjen gikk vi litt småbratt opp på platået og videre mot Jitneguevtele. Fulgte så den lange ryggen i østlig retning og opp til KVANNLITINDEN. Rask retur på godt føre ned i Tosdalen. Tid t/r Kjelviktind ca 7 timer (ca 21km t/r) pluss avstikker til Kvannlitind 2,5 time. (ca 8km) Vel nede igjen dusj og retur Oppdal. Inger Lise var med.