Grensemarsj Norge - Russland del 1 (28.07.2015)

Written by Fjellrypa (Mona) GSM

Start point Lanabukt
Endpoint Elvenes bru
Characteristic Trip by foot
Ascents Sør for Lyngøybukta (169m) 28.07.2015
Midtfjellet (405m) 28.07.2015
Pasviktoppen (353m) 28.07.2015

''Høyest opp mot nord hvor landet sør seg svinger,
der Varangerfjorden bred går inn mot vest
ligger der ei bygd hvis navn så liflig klinger.
Det er Sør-Varanger som meg huer mest.''

Og akkurat her i dette fantastiske landskapet gikk sommerens langtur med telt. Vi startet turen i Lanabukt, gikk over Pasviktoppen og hadde første overnatting på en liten øy ved vannet på 153 moh.

Det fineste spa man kan få!

Derfra gikk turen videre til Pasvikvatnet, opp på det høyeste punktet før nedstigning og kryssing av Småstraumelva. Herfra var terrenget lettgått fram til Kobbholmfjorden. Krysset Josarelva og måtte igjen klyve opp i høyden for å komme over til Lille Kobbholmvatnet. Man blir egentlig ganske oppgitt når man står der og ser husene på andre siden, men vet at man må opp et bratt skar for å krysse over ;-)

Kobbholmfjorden

Ved Lille Kobbholmvatnet var det herlig å slå leir, få seg et forfriskende bad og et godt måltid.
Ute ved kysten er terrenget fullt av flyttblokker, både små og store. Det er et merkelig skue, disse steinene som ligger som kastet ut over landskapet.

Neste dag gikk turen opp til Storfjellet og Kirkefjellet. Herfra får man god utsikt ut i havet, over Grense Jakobselv og selvsagt inn i Russland.
I Grense Jakobselv begynner selve grensemarsjen, her nede ved havet står den siste av mange grensestolper langs den norsk russiske grensen.

Grense Jakobselv

Det er nydelig ute i Grensen og nesten så man ikke har lyst til å traske videre. Men turen langs Jakobselva byr også på mange fine og lune steder.

Jakobselva

Etter en overnatting i nærheten av Bjørnstad var det bare til å fortsette nedtellingen av grensestolper.

Norge-Russland

Ved Korpfjellet forlot vi elva og gikk til Midtfjellet. Her overnattet vi og våknet til en veldig kaldt morgen i høyden. Det var bare til å kle på lue og votter, hive sekken på ryggen og gå seg varm.
Langs hele grensa er militærets tilstedeværelse veldig synlig. På enhver topp finner du militære byggverk, det er bygd vei for atv hele strekningen og selvsagt møter du militæret ute på oppdrag - både de norske og de russiske.

Korpfjellet

Siste overnatting var i området rundt Trangdalen før vi nådde Storskog Grensestasjon og vår siste grensestolpe på denne turen.

Storskog Grensestasjon

Siste biten gikk langs vei til Elvenes bru hvor turen endte for denne gang. Neste del blir på ski!