Høyeste i Vestfold, andre forsøk (16.08.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Skibergfjellet (633m) 16.08.2015
Vestfjellet (634m) 16.08.2015
Skibergfjellet Sør (623m) 16.08.2015
Visits of other PBEs Vestfjellet Parkering (508m) 16.08.2015

Vestfjellet

Da måtte vi også ta strafferunden til Vestfjellet. Vi var så nært i fjor da vi trodde vi var på Vestfolds høyeste topp, Skibergfjellet. Så feil kunne man ta. Alle lister i fjor sa at Skibergfjellet var høyest, men heldigvis er det noen som ikke er fornøyd med sannheten og godtar den for det som blir fortalt. Her må det kontrolleres. Vestfjellet har vist seg å være noen meter høyere og overtar derfor tronen.

Vi kjørte til parkeringen som lå høyest opp. Vi passerte et skilt hvor det var merket sti opp til Skibergfjellet, men valgte å kjøre høyere opp for å få litt kortere vei til Vestfjellet. Nå skal det sies at ingen av stiene opp til toppene er spesielt lange.
Vi parkerte bilen og tok på oss fjellskoene. Barna fikk på seg skoene først og ivrig som de var spurte de om de kunne gå i forveien. Vi sa at det var greit mens vi tok på oss skoene. Stiene startet jo ti meter bortenfor og var godt skiltet. Ingen problem tenkte vi...
Så feil kunne man ta.

Jeg og Line fikk på oss sko og sekker og la i vei etter barna i et godt tempo. Etter en kilometer med et tempo på 6 km/t ante det oss at barna ikke var foran oss. De kan umulig ha holdt et så høyt tempo. Vi bestemte oss for at jeg skulle snu og gå tilbake til bilen, mens Line skulle fortsette litt til. Da jeg hadde kommet nesten helt tilbake til bilen møtte jeg barna.
"Øhh - Hei pappa. Vi hadde ikke sett stien først og hadde bare gått på bilveien. Da det begynte å gå nedover skjønte vi at dette ikke kunne være riktig og hadde gått tilbake til bilen. Da vi kom til bilen såg vi skiltet og gikk mot Skibergfjellet."
He-he. Vi tok da en liten prat om å ha kontroll på hvor man er og hvor man skal. Hvis man ikke er helt sikker kan det være lurt å spørre istedenfor å bare labbe avgårde. Hvis barna går i forveien og de kommer til et kryss skal de IKKE anta at de skal den ene eller andre veien og bare fortsette og gå. Vent på voksne (kjentfolk), eller fram med kartet. Man skal alltid ha kontroll på hvor man er og hvor man skal. Det er nok av hendelser i fjellet hvor turfølger kommer bort fra hverandre, eller at man ikke har kontroll på hvor man er eller hvor man skal. Og korteste vei mellom hvor man er og hvor man skal, er ikke nødvendigvis alltid den smarte.

Vi fikk etter hvert samlet troppene og fortsatte turen sammen. Mobildekningen her oppe er ganske bra. Det står tross alt en mast på toppen av Skibergfjellet. Regner med at det er mobilsignaler på den. Først kom vi til Skibergfjellet Sør. Det var en 10 meter avstikker fra stien. Videre fortsatte vi mot Vestfjellet. Etter ei lita stund kom vi til skiltet med Vestfjellet 0,1 opp til venstre. Det var riktignok 100 meter opp til et fint utsiktspunkt med tilrettelagt benk og rasteplass, men selve toppen lå 100-150 meter lengre nord på ryggen. Det skal sies at stien går videre over ryggen, passerer toppunktet og går ned på stien til Skibergfjellet på andre siden.
Kristian synes det var morsomt med alle klatrebergene rundt omkring, så han fløy som en hund frem og tilbake, opp og ned.

Etter Vestfjellet gikk vi bort til Skibergfjellet også, jeg måtte seg på høydemåleren på klokka om den virkelig var lavere enn Vestfjellet. Nå er kanskje ikke ei treningsklokke helt pinlig nøyaktig, men mine målinger viser at Vestfjellet faktisk er 1-2 meter høyere enn Skibergfjellet. Da er det kanskje på tide at noen tar mot til seg og degraderer Skibergfjellet og lager nye skilt på toppene.
På vei tilbake var jeg oppom Vestfjellet nok en gang for å trippelsjekke høyden. Den viste fremdeles Vestfjellet som høyest.
Derfra og ned til bilen tok vi oss tiden til å klatre litt i trær og plukke blåbær. Det er vanvittig mye blåbær i området. Hadde vi hatt med bærplukker hadde vi raskt fylt opp både bøtter og spann. Nå hadde vi bare ned en plastpose som det hadde vært gotteri oppi, så det ble ikke så mye bær på oss. Hele gjengen var riktignok blå på både fingre og munn, og noen også i panna.