Snota og naboer (16.08.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Litl-Snota (1,566m) 16.08.2015
Visits of other PBEs Folldalsvegen automatbom (110m) 16.08.2015 09:00
Gråsjøen parkering (510m) 16.08.2015 09:00

Ny dagstur fra hytta, i dag sammen med MonaS (Mona Sandvei), maris (Marianne Sandvei), Søberg og 3 hunder. Damene ville til Snota mens vi "gutta" hadde planlagt å klatre Snoteggen. Litt research kvelden før viste at den var anslått til 12-14 timer (med båt innover Gråsjøen), så da ble det litt endring i de planene.

Snoteggen så veldig overkommelig ut (men luftig!) fra toppen av Snota. I'll be back!

Vi kjørte Resdalsvegen ned til Rindal, litt sørover til Surnadal kommune og til enden av bomvegen innover Folddalen, der vi parkerte på Gråhaugen. Her var det mange biler, og de hadde sågar fyllt opp den fine raste/teltplassen rett før enden av vegen..!

Snota dukker raskt opp. Her er Litj-Snota mest dominerende, enn så lenge.

Vi fulgte merket sti i godt driv mot Svartvatnet. Her tok Søberg og Ragge av mot Skrøåfjellet og videre til Tindfjellet. Jeg tok en lang svingen bortom de tre smultringene rundt Nonshøa før jeg krysset tilbake til stien og opp bakkene til Snota. Tok igjen damene og 2 hunder i skaret mot Litj-Snota og derfra gikk vi sammen til toppen. Helt vindstille og nydelig vær på toppen førte til lang og god pause her.

Majestetiske Snota sett fra Nonshaugen. Snoteggen ses godt i profil til venstre for toppen.

På returen stakk Maris og jeg bortom toppen av Litj-Snota før vi småjogget ned bakkene. Ingen problemer med breen som er karftig avsmeltet. Ved stikrysset nord for Svartvatnet tok jeg en ny avstikker bort til toppen av Midtveggen før jeg gikk kjapt på skrå ned til stien og resten av turfølget. Da vi endelig kom til parkeringen hadde Søberg nettopp ankommet. Prikken over i'en var at vi rakk den siste timen av kampen da vi kom hjem. :-)

Litj-Snota ser ikke fullt så imponerende ut fra nedstigningen fra hovedtoppen.

En flott tur i godt selskap og med et fantastisk flott vær til indrefileten av Trollheimen. TT anslår turlengde for "Snota fra Gråhaugen" til 8 timer for en voksen mann uten pauser. Vi brukte litt kortere tid inkludert en lang pause på toppen og to kort stopp i tilleg, og med både unge og voksne damer.

2 glade og freske turkompiser på Litj-Snota. Hovedtoppen i bakgrunnen.

GPS'en gikk tom for strøm på veg opp til toppen av Snota..