Endelig Hedmarks-tur II (15.08.2015)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Øversjødalen (816m)
Endpoint Nordre Sålekinna/retur (1,595m)
Ascents Nordre Sålekinna (1,595m) 15.08.2015

Etter å ha kommet ved fra Gravskardet ble det is og noe å leske seg på før en kjøretur til Øversjødalen i Tolga. Betalte 60 kr i bompenger og kjørte bort til parkeringen ved Øversjøen gård. Her fikk jeg siste plass kl. 16.00 og det tydet på mye folk i fjellet. De fleste møtte jeg på tur opp. Gikk den vanlige stien opp. Kom over tregrensa og fikk en flott utsikt over til Sølnmassivet og Elgpiggen, som for øvrig var min første kommunetopp i 1975, faktisk 40 år siden.

Utsikt mot Elgpiggen, min første kommunetopp

Når stien svinge mot høyre tok jeg kurs opp mot Nordre toppen og så det var en grasbakke som det gikk å gå nesten helt opp. Den så nesten ut som et Norgeskart.

Norgeskartet litt til venstre for toppen var fint å gå opp på for å unngå for mye stein. Den var løs her

Det var litt tungt å gå i tørr reinlav og opp den bratte skråningen var det brattere enn det så ut, men det var jo mindre enn en km til toppen. Opp på toppen var det to damer som hadde kommet opp fra fjellveien. Derfor ble det en "selfi" ved varden. Kommunegrensa til Os ligger ca 20 m øst for varden akkurat på kanten. Den er markert med to små varder ved siden av hverandre.

Toppvarden ligger ca. 20 m inne på Tolga
Disse to vardene markerer grensa til Os og er Os sitt toppunkt
Utsikt mot Sølnmassivet
Utsikt mot Elgå og Elgåhogna bak

Det blåste frisk bris på denne toppen også så matpausen ble i ly bak toppvarden. Etter litt mat bar det ned samme vei. Vel nede ble jeg invitert på hageselskap på Øversjøen (hyggelige folk), men måtte takke nei, for jeg tenkte å få med solnedgangen på Tronfjellet. Men, jeg fikk med meg en nygrillet ørret som niste. Dette var en av de hyggeligste avslutninger på kommunetopper i et fylke. Hedmark er nå fullført.

Gratulerer

Written by Sola19 16.08.2015 20:07

med fullført Hedmarkliste:)

Sv: Gratulerer

Written by Osten 16.08.2015 20:45

Hei. Ja, det var godt å få det unnagjordt. Så du var på Rondane. Jeg så over dit. Flott helg med forfriskende bris så en slapp å tørke svetten :-) Så har jeg helgardert på Grue :-)) Håper på fint høstvær så en får tatt noen av de 2000 toppene som står igjen i Oppland også.