Dobbel kommunetopp (03.08.2009)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Vassdalsfjellet (1,587m) 02.08.2009

Vi kjørte E6 mot Nordkjosbotn og videre til Øvergård. Fortsatte på rv.87 gjennom Tamokdalen og svingte av til avkjøring mot Vassdalen/Finndalen. Kjørte 15km til p.plass.
Startet med å følge god firehjulingsvei over en bru og videre noen kilometer til en liten bu. Herfra fulgte vi mange forskjellige reinsdyrtråkk innover den langdryge Finndalen og opp til Finndalsvannet. Her lå det en snøbru over elven - vi var heldige med den.
Passerte vannet på østsiden og opp den bratte ryggen mellom Finndalsvatnet og det lille vannet på 938moh som kan se litt vrient ut på avstand. Videre opp til 1566 og herfra lett vandring til VASSDALSFJELLET 1587.
Det meste av breen på toppen var smeltet vekk. Flott utsikt og temmelig vilt ned i Finnelvskaret på nordsiden av fjellet. Vi vurderte å returnere vestover på ryggen, men var usikre på et godt synlig hakk så vi tok samme retur. Dro videre til Tromsø for å bestige Blåmann (Kvaløyas høyeste topp neste dag). Med på turen Inger Lise, Paal Andre, Anneli og JoSo som dro mot Langlitinden og Løksetinden.
Lengde 26,3 km - Tid 8timer t/r - 1315Hm.