Storronden (186/404) , Vinjeronden og Rondslottet (15.08.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Rondslottet (2,178m) 15.08.2015
Storronden (2,138m) 15.08.2015
Vinjeronden (2,045m) 15.08.2015
Vinjeronden Nord (2,035m) 15.08.2015
Visits of other PBEs Rondane nasjonalpark (500m) 15.08.2015
Rondvassbu (1,173m) 15.08.2015
Spranget parkering (1,080m) 15.08.2015

Vi kjørte opp til parkeringen ved Spranget på fredag ettermiddag og syklet inn til Rondvassbu med hundene. Slo opp lavoen før Rune måtte ta en ekstra sykkeltur til Spranget for å møte resten av gjengen og hjelpe med å få bagasjen innover til Rondvassbu. Neste morgen var vi klare for topptur og Storronden sto øverst på lista da det er en kommunetopp som jeg mangler og det samtidig er en ganske grei topptur for de ikke fullt så fjellvante i følget vårt. Vi fulgte den merka stien opp til toppen og hadde flere gode pauser på vei opp og nøt sola og godværet. Brukte litt under tre timer til toppen og fikk tatt noen bilder av den store toppvarden og nytt utsikten før vi gikk steinura ned til skaret der stien opp til Vinjeronden og Rondeslottet går og tok en lunsjpause her. Anita, Monica og Siri var veldig fornøyde med å ha besteget sin første 2000 meter topp og valgte å følge stien tilbake til Rondvassbu, mens Rune, Shogun, Teis og jeg fortsatte videre mot først Vinjeronden, var så innom Vinjeronden nord og avsluttet med Rondeslottet. Hundene strevde litt i steinura og måtte hjelpes litt her og der, men de kom seg opp. Jeg har vært på Vinjeronden og Rondeslottet en gang for mange år siden, men da var det dårlig vær og null utsikt, så veldig gøy av vi fikk så fint vær i dag og fikk nytt den flotte utsikten. Tilbake fulgte vi den merkete stien til Rondvassbu. Brukte totalt åtte timer på turen. Hundene begynte å bli veldig sårbeinte etter all traskinga i steinur så det ble ikke noen tur dagen etter, bare sykling tilbake til bilen ved spranget. Siri, Monica og Anita var med på Storronden og Rune, Teis og Shogun var med på hele turen:)

Jentene ved toppvarden på Storronden:)
Vinjeronden med Storronden i bakgrunnen
Vinjeronden nord med Vinjeronden i bakgrunnen
Stor varde på Rondslottet med Storronden i bakgrunnen

Heilt samd!

Written by bakken59 25.08.2015 18:22

Fabelaktig fin dag i Rondane.

Var der samtidig!

Written by bakken59 19.08.2015 22:43

Vi gjekk same turen berre i omvendt rekkjefølgje! Møtte dykk på Vinjeronden omtrent trur eg. Vi brukte også 8 timar inkl pausar...

Sv: Var der samtidig!

Written by Sola19 23.08.2015 19:40

Oj, ikke verst å treffe andre peakbookere på tur. Vi møtte en del folk da vi var på vei opp til Vinjeronden, men jeg var nok for opptatt med å puste og pese til å registrere hvem vi møtte:) Det var i hvert fall en utrolig fin dag og fin tur!