Tøff vandring på Heilstugutraversen (15.08.2015)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Spiterstulen (1,100m)
Store Hellstugutinden (2,346m) 15.08.2015
Store Hellstugutinden N1 (2,230m) 15.08.2015
Store Hellstugutinden N2 (2,215m) 15.08.2015

En spent gjeng dro avgårde fra Gjøvik fredag ettermiddag. Gjøvik Turlag skulle ha turlagstur på Heilstuguryggen på lørdag morgen. Odd Arne Madsstuen og Roar Hegge skulle være turledere.
Målet var traversen fra Nord til og med Midtre Heilstugutind. Deretter skulle vi gå ned i sadelen mellom Midtre og Store og ned i Urdadalen.

Likevel ble klatreutstyr tatt med....Noen av oss hadde nemlig lyst til å prøve oss på hele traversen. Jeg var den heldige som skulle ta tauet og hadde dette de første 500 høydemeterne før en annen skulle få prøvd lårstyrken litt opp halve Heilstuguhøe. Skyet vær ved starten på Spiterstulen kl09.10, men solen kom for fullt da vi kom opp på Heilstuguhøe. Det ble en aldeles nydelig dag blant kanskje noen av Jotunheimens flotteste topper og traverser. Turen gikk overraskende bra med alle 8. Ikke alle hadde all verdens erfaring med bratte egger og luftige stup. I sadelen mellom Midtre og Store ble det litt diskusjon og rådslagning. Odd Arne hadde litt smerter i ankelen og var litt "sigen" idag og var litt lunken til å prøve seg på Store. Ragnar og jeg presset litt på...Ragnar dog mest....på at vi skulle prøve oss på Store Heilstugutind og traversen videre. Klokka var allerede over 16...

Det ble til at tre gikk ned i Urdadalen, mens fem ville prøve seg videre. Det ble en lang ferd....masse tøff klyving....taubruk....tøffe passasjer. All ære til de som går denne traversen videre usikret!! Siden denne traversen videre ikke var med på turplanene...egentlig...var research på dette heller dårlig. Dette straffet oss nok en del på turen videre. Likevel fikset vi biffen...med stødige Odd Arne som klatret og ledet opp. Den største og høyeste hammeren klatret vi usikret....etter å ha krysset en bratt snørenne for å komme på høyre kant av denne. DETTE var litt heftig, men jaggu klarte vi dette. Nå var det...følte vi...."point of no return"!!! Jammen meg var det jaggu enda en bratt, kortere hammer med vanskeligere klatring. DA følte vi at grensen snart var nådd mtp adrenalin og nerver. Etter Odd Arnes klatring opp her...var vi endelig på sikker grunn og kunne klyve greit opp de siste meterne til varden på Store Heilstugutind. Yesssss......for en glede og lettelse...men også en vanvittig mestringsfølelse. Den fulle og hele Heilstugutraversen hadde vi klart!!

Veien ned fra store gikk greit. Jeg hadde gode bein og god form denne dagen og frydet meg på tur. Tøff aking på rævva ned store deler av flanken ned i Urdadalen. Herlig. MEN....nå begynte det å bli seint...og dette ville gi oss et stort problem. INGEN hadde hodelykt og midt i Urdadalen ble det mørkt. Kan bare si det at dette ble en tøff ferd til Spiterstulen i mørket. Stein, gjørme og kjerr stiftet vi hyppig nærkontakt med. Det ble bannet og svertet. Dette var en helvetes avslutning på en eventyrlig dag. Når vi da så lysene på Spiterstulen ble det enda verre!! Mye lys blendet oss og gjorde oss nærmest blinde! Måtte prøve å bruke hånden for å skygge for lyset...men vi bannet og snublet...

Vel tilbake på Spiterstulen etter 15 timer. Takker alle for en super dag,- og spesielt Odd Arne som ledet oss trygt opp de "bratte tinde"