Tonekollen og Kjerringhøgda i Østmarka (15.08.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Bysætermåsan
Endpoint P-plass Bysætermåsan
Characteristic Kayaking
Ascents Kjerringhøgda (349m) 15.08.2015
Tonekollen (368m) 15.08.2015

Parkerte på p-plassen ved Bysætermåsan i Østmarka, og syklet inn til Vangen skistue der jeg leide en kajakk. Planen for dagen var å padle til sydenden av Mosjøen og deretter videre sydover på Raudsjøen før vending og til nordenden av Mosjøen, der jeg hadde tenkt å legge fra meg kajakken for å bestige Tonekollen. Det var litt vind, men fin temperatur, og fine padleforhold. Nådde nordenden av Mosjøen etter ca 1,5 timer, og fulgte stien til topps på Tonekollen. Denne toppen blir av mange vurdert som den fineste utsiktstoppen i Østmarka, og det er vid utsikt til bl.a. Mosjøen, Tonevann, Haukåsen, Tryvann og Gaustadtoppen. Etter en god pause på toppen padlet og syklet jeg tilbake til utgangspunktet, der jeg tok en rask avstikker til Kjerringhøgda, som p.g.a. tårnet på toppen har god utsikt i alle retninger, bl.a. mot Raudsjøen, Mosjøen og Tonekollen. Returen gikk samme vei tilbake.