Surtningstinden i drømmevær (14.08.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Leirvassbu (1,410m)
Endpoint Samme (1,410m)
Ascents Surtningstinden (1,997m) 14.08.2015 12:00
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 14.08.2015 08:55

Dag to på Leirvassbu med TJyssum (Tore Jyssum). Vi våknet opp til nok en flott sommerdag med strålende solskinn og lite vind. Vi skulle begge hjem denne fredagen, og turvalget ble derfor Surtningstinden - en topp like under den magiske 2000 m grensen som nå er blitt ekskludert fra det gode selskap etter dagens målemetoder. Ingen av oss hadde vært på denne toppen tidligere. Vi fulgte anleggsveien mot Gravdalen og fortsatte innover godt merket sti langs den gamle, klassiske breføreruten over Smørstabbrean mellom Leirvassbu og Krossbu. Fortsatt store mengder snø med til dels store fonner på veien og i terrenget, men snøen var fast og fin å gå på uten gjennomslag av betydning. Vi gikk opp i østflanken, altså i søre delen Surtningsbreen.

Nydelig augustdag ved Leirvassbu
Surtningstinden 1997 kommer til syne

Øverst på breen, like NØ for toppen sto vi helt plutselig og uventet foran en bred og dyp bresprekk som vi kunne omgå 20-30 m lenger nede. Snøen var hard på nordsiden i øvre del, så vi valgte å bruke stegjern her. Oppe på toppen etter ca. 4 timer i rolig tempo. Varde på GPS 455754 6822160, 15-16 m forskjellig fra PB koordinatene som korrigeres. Fantastisk utsikt - se bilder.

Bresprekk/bergschrund NØ for toppen
Tore på toppen av Surtningstinden
Mot Stetind
Mot Høgvagletindane, Austre Rauddalstind og Rauddalseggje
Hurrungane til venstre, Gravdalstind og de vestre Smørstabbtindane
Fra Storebjørn 2222 mot Geite 2002

Etter en lang pause og hyggelig fjellprat på toppen, retur samme vei tilbake til Leirvassbu. Tusen takk for hyggelig turfølge og to fantastisk fine dager i fjellet, Tore!

Start date 14.08.2015 08:57
End date 14.08.2015 14:39

Fine bilder!

Written by Olepetter 16.08.2015 09:24

Jeg har tenkt å besøke denne under pb-treffet. Er det så mye snø på anleggsveien at sykkel blir uhensiktsmessig, mener du?

Sv: Fine bilder!

Written by knutsverre 17.08.2015 09:51

For amatører som meg blir bildene bra når været er bra! Sykkel hadde ikke vært til hjelp da vi var der, men mye kan jo forandre seg på 4 uker.

Godt å komme seg under 2k?

Written by Mayhassen 15.08.2015 23:39

Fint at det er flere topper under 2k også :)

For 6 år siden var det 3-4 hareunger ved toppvarden, sier litt om hyppigheten denne toppen blir besøkt.

Sv: Godt å komme seg under 2k

Written by knutsverre 17.08.2015 09:47

Yes! Bra å være ferdig med dette presset med stadig nye 2K topper! Ellers må jeg dessverre meddele at vi fant restene etter en av hareungene dine ved varden. Lår- og leggbein samt et kjevebein. Livet i høyfjellet er ikke til å spøke med!