Midtfjell - balkongutsikt til Sørfjorden! (14.08.2015)  5

Written by Stigun GSM

Start point Sjusete (422m)
Endpoint Sjusete (422m)
Ascents Midtfjell (1,255m) 14.08.2015
Hjemreise fra hytten etter flotte dager med turvenner. På grunn av brann stengning av Gudvangatunnelen og med alternativ omkjøring via Hardangervidda passet det godt med stopp i Ulvik etter 4,5 timer bak rattet. Fulgte råd i turrapporter fra Knut Sverre og kolla og kjørte via gruset skogsvei til Sjusete på vel 400 moh. Gikk med en gang feil og fulgte et kutråkk på venstre siden av elven og skjønte ganske snart at dette måtte være feil, snudde og fant god skogsvei/traktorvei på høyre siden av elven, som ble fulgt delvis spisende på matpakke oppover til myrområde på vel 600 moh. Her svingte vegen mot vest over myrområde og gikk over i tydelig sti som jeg fulgte videre ca 15 minutter sørover/oppover til jeg mistet denne ved et nytt åpent skrånende myrområde med en hytte øst/venstre for meg. Videre oppover i til dels tett fjellbjørkeskog delvis på sauetråkk med tiltagende bratthet og kryssing av bekk/liten elv hele tiden i et bredt dalsøkk med fjellrygger både øst og vest for meg. Traff på første snøen på ca 750 moh, videre oppover flere større snøfelt. Brattest mellom 850-1050 meter, men ikke problematisk. Terrenget flatet ut i nordøsthellingen av Troppefjellet og videre sørøst herfor en bred og i nordøst dyp snøfylt kløft mellom Troppefjellet og Midtfjell. For å slippe å gå ned for mange høydemeter fulgte jeg kanten av Troppefjellet i sørvestlig retning hvor kløften var mindre dyp og bratt. Dagens vanskeligste punkt ble overgangen fra fjell til snødekket kløft, da denne, i alle fall hvor jeg krysset, hadde en skikkelig "bergschrund"; heldigvis fant jeg et sted der fjellsiden var ikke for bratt og bergschrund ikke for bred og hoppet over til solid snødekke. Videre enkelt, men til dels bratt opp de siste par hundre høydemetrene til Midtfjell.
Utsikt mot Sørfjorden og Hardangerbrua
Utsikt mot Eidfjord

Utsikten "eksploderte" idet jeg ankom varden helt ute på stupet mot Hardangerfjorden i sørøst, skikkelig "sug" var det fra stupkanten. Kraftige kastevinder fra øst, som er vanlig her inne i fjordene når vinden kommer fra denne kanten, men varmt; termometeret viste 22+ da jeg hadde startet oppkjøringen nede fra Ulvik.
Sørvestover ryggen mot Oksen
Mot Raundalsryggen; Olsskavlen til høyre

Hadde ikke tid til å gå på de 2 nabotoppene, og startet nedstigningen etter at bilder var tatt. Hadde på returen bedre oversikt over nordvestsiden av den snøfylte kløften og så et krysningspunkt som ikke ville medføre akrobatiske øvelser ved krysning og fulgte dette, litt nærmere toppunktet av Troppefjellet.
Snøfylt kløft mellom Troppefjellet(ve) og Midtfjell(hø); krysningspunkt på returen

Videre nedover søkte jeg meg ut snøfelter som ga rask nedstigning til ca 800 moh og som var medvirkende til at returen gikk på mindre enn halvannen time. På tross av det varme været iførte jeg meg langbukser ved start av bjørkebeltet slik at jeg kunne holde høy fart i "buskskiktet", og også unngå innpåsliten klegg som hadde væt en plage på veien opp. Total turtid 4 timer, men da uten å bevilge meg noen pauser utenom fotostopp.
Utsikt mot Ulvik

Midtfjell er en definitivt anbefalelsesverdig topptur. Takk til Knut Sverre for tips om Hordaland pf>500, som ser ut til å være en spennende liste!