Mannslagarnuten (15.08.2015)

Written by Snilen (Lars)

Start point Kvitsund bro (120m)
Ascents Mannslagarnuten (1,074m) 15.08.2015
Visits of other PBEs Tarren bålplass (750m) 15.08.2015

Jeg parkerte ved Sundet ved Rv 41, et par kilometer fra Kviteseid sentrum. Her går en vei, låst med bom oppover. Etter ca 10 minutters gange begynner veien å gå nedover et lite stykke, her går en traktorvei til venstre. Der denne starter står en slaks lavo i tre. Denne er ikke låst, og man kan gå inn og grulle pølser om man vil. Herfra traktorvei oppover lia. Veien gjør en hårnålssving, og like etterpå er en hytte på venstre side. Her går man til høyre, og traktorveien går helt opp til Tarren, der det er nok en hytte. En postkasse med «toppbok» finnes også.

Fra Tarren går et spor etter en atv videre oppover til en grillplass. Kjøring har gjort stor skade i terrenget, og sporet var temmelig gjørmete. Det virker litt meningsløst å drive med kjøring i terrenget her, kan det være lovlig? Det er så vidt jeg kan se kun for at en eller flere enkeltpersoner skal leke seg. Pølsene til bålet klarer man jo å bære.

Videre går det ikke spor, av noe slag. Jeg valgte å gå nordover langs en myr, opp et stort svaberg, og deretter mot høyre i underkant av et langsgående stup med blautmyr under. Det er noen få passasjer der man kan komme opp her. Noe klyving og bushing på hyllene oppetter ble det et kort stykke. Herfra er det bare å komme seg opp på fjellryggen som går helt opp til toppvarden uten å miste høyde å snakke om. Det står endel varder man kan navigere efter lansetter ryggen oppetter. Lange, slake svaberg og en liten moltemyr med modne moter ved toppvarden og enkelte andre plasser.

1 time og 40 minutt opp. Det kan nok lønnes seg å ta med en terrengsykkel opp til Tarren. Oppover sparer man nok ikke noe, men ned igjen vil Newton sørge for at man kommer ned uten for mye strev. Litt rufsete traktorvei til tider.