Nystølvarden, Golsfjellet (15.08.2015)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Nystølen, parkering (1,024m)
Endpoint Nystølen, parkering (1,024m)
Ascents Nystølvarden (1,295m) 15.08.2015
Visits of other PBEs Nystølen parkering (1,050m) 15.08.2015

Leste meg opp på turrapporter. Denne toppen kan nås via flere ulike ruter både fra sør og fra nord. Jeg valgte det jeg antar er det absolutt enkleste. Kjørte via Gol mot Bagn (bomvei kr. 50,-) Tok av på ny bomvei (kr. 20,-) mot Nysetra. Parkerte i enden av veien, før veidelet til to private veier. Fulgte grusveien inn til stølen, og tok den godt blåmerkede stien opp lia. Kun 1,5 km fra stølen til toppen. Gol har en virkelig flott kommunetopp! 360 gr utsikt mot fjellriket. I vest skarvet og Hemedalsfjella, nordover til Jotunheimen øst mot Valdres og sørover mot lavere fjell og koller. Varmt i lufta med en bris fra øst som gjorde det behageligst i ly av varden. Tok en ganske lang pause på toppen for å bare nyte naturen. Minst 10 personer var oppom når jeg var der. Gjestebok og toppen inngår i topp 11 Golsfjellet: http://golinfo.no/no/sommeropplevelser/topp_11__golsfjellet/ Da har jeg "bare" to topper igjen på kommunelista for Buskerud. Målet er å fullføre neste år. Toppen er helt fortjent med på list: "Norske kremtopper av E.W.T"

Returen tok jeg via Bang. Besøkte Bjørn på hytta på Vikerfjell. Det ble en lang hyggelig kveld i sola, med mat, drikke og mest gamle historier ;)