Snøholstinden (17.07.2015)  6

Written by pjustad (Petter Justad)

Start point Eidsbugarden (1,080m)
Endpoint Eidsbugarden (1,080m)
Ascents Snøholstinden (2,141m) 17.07.2015
Startet turen i fantastisk vær rett etter siste konsert på Vinjerock og trasket innover Mjølkedalen. Fint og fredfullt kom Zsorba og jeg opp til Mjølkedalsvatnet og merket at det begynte å danne seg skare på snøen. Kunne går overalt og utover natten satt vi ikke spor i snøen noe sted. I og med at jeg gikk alene med hund var valget av rute nok så lett, søreggen. Noen litt vanskelig partier med hund men hun klarte seg stort sett fint. Ankom toppen akkurat 3,5 timer etter avreise i en fantastisk soloppgang.
Utsikt mot Slettmarkspiggen og Galdeberget

Etter 15 minutter på toppen med nattmat og vindsekkos bar det ned samme vei men etter litt vurdering ble det strakeste veien over Snøholsvatnet. Snøen var beinhard og jeg fulgte noen skispor som var noen dager gamle over vannet med sekken løs på ryggen. Selv etter en flott tur er det deilig å komme ned Mjølkedalen i strålende solskinn å skue ut over alle teltene som er på Eidsbugarden den uken i juli.

Ganske deilig å ønske alle som skal ut på tur lykke til å bare kose seg i #campfjellstø resten av dagen!