5toppersturen. 8 igjen! (12.08.2015)

Written by linntherese GSM

Ascents Kljåkinnknippene Vest (1,662m) 12.08.2015
Kyrkjenøse (1,654m) 12.08.2015
Skøddetinden (1,678m) 12.08.2015
Storeknippa (1,648m) 12.08.2015
Tverrfjellet Vest (1,658m) 12.08.2015

Dette var den siste ferieuka mi, og jeg skulle på tur med mamma siden pappa ikke kunne. 5 topper i Vang skulle vi ta, og vi visste det ville bli en lang dag. Vi pakket lett, siden været skulle bli bra og la i vei med bilen inn i Skakadalen.

Pappa hadde plottet ionn toppene på GPS'en, og mamma hadde kart i tillegg, så vi ikke skulle gå oss vill og finne den beste veien.

Første utfordring var elva fra Kljåkinntjerne, men etter å ha lett litt etter et ok sted å krysse, greide vi den (nesten) helt tørrskodd med et langt hopp mellom to store steiner. Så var det kjempemye høy vierkratt og buskas vi måtte gjennom. Det tok tid. Kljåkinnknippene Vest var første topp, og pappa sa vi skulle ta opp et galleri fra Ursdalen. Det galleriet kunne vi allerede se, og vi gikk opp der, men da vi kom opp, fant vi ut at vi hadde valgt et galleri for tidlig og at det var fortsatt lengre til toppen enn jeg og mamma hadde trodd. Pyttsann, det var da ikke farlig, så var vi i hvert fall i høyden allerede og hadde det lettere å gå. Under oppstigningene så vi en snøbro over Ursdalsåne, og det gledet vi oss skikkelig over. Den elva skulle bli det siste hinderet vårt, og mamma hadde sagt at her måtte vi antakeligvis vade. Men nå så det ikke slik ut likevel!
Men været var mye syrere enn meldt. Det blåste skikkelig kaldt, og i tillegg kom det mange byger. Så vi søkte ly bak store steiner for korte, kjappe matpauser. Mamma hadde med en liten termos med kakao, og det var akkurat fem kopper i den. På hver topp skulle jeg få en kopp med varm kakao.

Fra topp nr. 1 kunne vi allerede se topp nr 2, Skøddetinden. Den levde nesten opp til navnet sitt, men heldigvis bare nesten. På Skøddetinden fikk jeg mamma sin primaloftjakke, fordi jeg var så kald. Nå måtte hun greie seg med bare ulltrøya og fjelljakka, men hun påsto at det var greit. Mamma sin jakke var så god og behagelig å ha på at jeg like godt beholdt den på under hele resten av turen.

Fra topp nr. 2 til topp nr. 3, Kyrkjenøse, var det ikke så langt, men det var mye stein. Her brukte vi lang tid. Og vi måtte over utløpet av Fossegrovtjernet. Mamma fikk seg nok en overraskelse da vi kom ned dit og så hvor mye vann som var i den elva! Her var det t.o.m. vanskelig å vade, og vannet var jo iskald! Men så så vi en nesten sammenrast snøbro i fossen bare hundre meter lenger nedenfor. Mamma ga meg valget å prøve den eller å vade. Snøbroen så litt lite tillitsvekkende ut, men vade ville jeg IKKE! Så vi gikk ned for å se på snøbroen, og da så vi at den var ganske tykk likevel. Og vi var jo ikke tunge! Mamma gikk først, og så sprang jeg over i en fei, og det var det. Ferdig med det hinderet. Nå måtte vi bare opp bakken til toppen, og det gikk ganske greit. Nå hadde sola kommet litt mer fram, og jeg syntes det var spennende å se på skyene som gikk kjempefort i to lag i motsatt retning! Tenk om jeg hadde vært en sky!

Nå hadde vi tre av fem topper, men vi var ikke halvveis i distanse enda. Før vi kunne ta fatt på returen, måtte vi bortover til Storeknippa. Bort dit var det like langt å gå som fra Skøddetinden hit, men vi brukte bare halve tida! Her var terrenget kjempefint, og vi fikk omsider litt fart på oss. Tida gikk tross alt fort.

Mamma sa det var to timer fra Storeknippa til neste og siste topp, og så to timer ut tilbake til bilen. Da ville klokka være 7 når vi var ferdige. Jeg hadde egentlig lyst til å bli ferdig til kl 6, men det rakk vi ikke, sa mamma. Tvert imot, hvis vi somlet mye kunne klokka fort bli 8 også. Det ville jeg ikke, så jeg sa til mamma at hvis vi var flinke og gikk raskere til siste topp, kunne vi ha en god pause der. Hvis ikke måtte vi bare gå videre med en gang uten pause. Fram til nå hadde vi nemlig nesten ikke hatt pauser, bare fem minutt på hver topp til en kopp kakao og litt godteri. Bare på Kyrkjenøse hadde vi hatt litt lengre, for da spiste vi brødskivene våre. Terrenget var ganske grei å gå i, så jeg kunne leie mamma mye, og vi snakket masse sammen. Vi snakket om en tysk barnecd-heks som heter Bibi Bloksberg og om hvor kjekt det ville vært om jeg kunne trylle og hva jeg ville tryllet om jeg kunne det. Så snakket vi om personer i bøker vi har lest og forestilte oss hvordan de så ut og hva de hadde på seg. Da gikk det ganske radig unna, og vips var vi på siste topp, Tverrfjellet Vest, en halv time før skjema!

Da ble det en halv times pause i sola, med de siste matrester, godteri og t.o.m. to kopper kakao! Det var faktisk så mye kakao til overs at selv mamma kunne få litt. Mamma spurte meg hele tiden om jeg var varm og hadde det bra, og det hadde jeg. Jeg syntes forresten hun hadde vært flink til å finne veien også og skrøt litt av henne, og det likte hun godt. Hun var tross alt ikke så vant med å finne veien selv for hun pleier mest å dilte etter pappa på tur...

Nå hadde vi bare nedturen igjen, og ut dalen tilbake til bilen. Terrenget var lett å gå i, og nå snakket vi om drømmer og sånn. Og da gikk tiden ganske fort igjen, selv om jeg nå begynte å bli ganske sliten og få litt vondt under foten av all den steinen vi hadde gått på. Nede i dalen valgte vi å følge elva på hitsida. Mamma sa om ikke snøbroen var god nok, måtte vi tilbake hit til det flate partiet der elva fløt rolig for å vade. Men det hadde ikke jeg lyst på, så jeg forsikret henne om at snøbroen var god - det hadde vi jo sett! Og riktig, den var kjempesolid, bare litt stupbratt på andre sida, men det gikk greit å komme seg ned. Nå var det bare å sikte seg inn på vårt spor fra veien inn på GPS'en, krysse den siste elva igjen og finne det tråkket på andre sida som ville gjøre traverseringen av all det buskaset litt letteere. Ved elva fikk vi oss en ny overraskelse, for den hadde vokst seg større i løpet av dagen av snøsmeltingen. Så da hadde ikke jeg lange nok bein til å ta det store spranget tilbake. Mamma klarte det bare så vidt. Men nå var det jo ikke langt tilbake til bilen, og da bestemt jeg meg for å plumpe på en mellomstein som lå under vann. Det spilte ingen rolle lenger nå om jeg fikk en våt fot, og over var også jeg!

Vi rakk bilen akkurat til kl. 7. Så nå er jeg 5 topper nærmere slutten på lista!