Kommune-topp 10 (01.05.2009)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Steintinden (1,533m) 01.05.2009

Det ble samling for oss tre i Mo i Rana denne 1. mai-helgen og en tanke om å nå toppen vi har snakket om i 2 år. Vi tok av på E6 ved Røssvoll nord for Mo i Rana skiltet Meløyfjorden og kjørte 28km til avkjøring Marmorslottet. Vi fortsatte 2,3 kilometer til gården Bergeng.
Gps viste 12,4km i luftlinje til toppen, men det skulle vise seg å bli betydelig lengre i terrenget. Vi fulgte ubrøytet vei til Fisktjønna og sommer-sti-traseen videre til Glomdalsvatnet. Det finnes også en annen variant som samene med snøscootere bruker innover Glomdalen. Denne benyttet vi på vei tilbake.
Like før Glomdalsvannet går en bru over elva som er ganske beleilig å benytte. Videre etter scooterspor over Stordalsrasta til brua over Glåmåga. (Fortsetter man innover er det en åpen hytte lengre inn i dalen her). Turen innover hit er temmelig langdryg og mye opp og ned bekkedaler og knatter/knauser.
Vi møtte også en samefamilie på scootertur. De hadde med seg sine to småbarn og skulle se etter reinen som nå går på høydene nord for Melfjordbotn med sine nyfødte kalver.
Den virkelige flotte strekningen på denne turen starter ved denne brua over Glåmåga. Først oppover stigningen til breen. HERFRA er dette en drøm av en tur! Flotte strekninger over to brepartier med en grei overgang over en rygg mellom dem. Høyden 1121 får man på vestsiden. Inne på breplatå 2 passeres Polarsirkelen og vi markerte dette punktet med en Balder-skål. Herfra kommer de siste "knusende 500 hm" fordelt på kun 1 km.!!
Vi tok sikte på laveste punkt øst for toppeggen på Steintinden, gikk over et uproblematisk punkt i overgang bre/fjell og videre på en nydelig egg mot høyeste punkt på STEINTINDEN 1534.
En mildt sagt vanvittig flott utsikt i alle retninger fra toppunktet som består av to små "horn" hvor punktet mot nordøst er det høyeste. Vi brukte så mye som 7timer til toppen.
Fra det sørvestlige "hornet" åpenbarte det seg en flott utsikt mot den kvasse Svartisheia. Fra topp-punktet panorama utsikt mot Snøtinden i Rana kommune.
Returen gikk naturlig nok mye raskere. Gnistrende føre ned til scootersporene gjorde at turen tilbake gikk på 3timer og 45min. Bre utstyret vårt ble ikke benyttet, men ved hardt føre kan stegjern være godt å ha oppe på ryggen. Dette er en tur som bør taes som vårskitur.
Ble en fantastisk flott dag på Svartisens søndre del som kalles Vestisen. Turen gikk rett inn på TOPP 10 lista over kommunetoppene. Med på turen Inger Lise og Johan.