Steinhaugen (14.08.2015)

Start point Memurubu
Endpoint Memurubu
Ascents Steinhaugen (2,025m) 14.08.2015

Ankom Gjendesheim i god tid før første båt skulle gå, 08.30, det var kort kø, så jeg trodde at jeg skulle komme med første båt. Men nei, her kom det en buss med utenlandske "fjellvandrere" som bare gikk rett ombord. Så da vi slulle ombord, var båten full 5-6 passasjerre før meg.Heldigvis gikk den båten 07.55. Vi begynte å fylle opp neste båt, og den kom av gårde 08.10, 20 minutter før oppsatt. Fint tenkte jeg, litt bedre tid på den lange veien inn Memurudalen. men dette var den trege båten, så vi ankom Memurubu 08.45. fikk sekken min og la i vei 08.50.
Hadde tenkt å prøve å rekke 16.35 båten tilbake, så tempoet var ganske høyt fra starten. Forlot stien til Surtningssua etter 1t 45 min gange, og fortsatte langs elveløpet innover mot bunnen av Austre Memurubre. Fikk etter hvert delvis øye på dagens mål, Steinhaugen. På ca 1600 begynte snøfleten lange elva, prøvde å føge disse i stedet for å gå opp og ned alle moreneryggene av stein og grus. På ca 1700 moh så jeg en enorm rygg av stein/grus på vestsida av elva. Ved nærmere øyesyn, var det faktisk brekanten. En loddrett blåsvart vegg på ca 10-15 meter, med litt grus på toppen. Dette tenkte jeg å se nærmere på ved returen. Innerst i dalen, begynte jeg stigningen opp litt mot høyre på delvis snøfelt, delvis grusrygger. Ankom toppen 2025 etter ca 3t og 35 minutters gange, foran skjemaet mitt. Flott, nå kunne jeg rekke første båten tilbake. Satt i 10 minutter på toppen, spiste litt og tok noen bilder av Østre Memurutind og isveggen mot Ø1. La forøvrig på en stor stein oppå toppen av varden, som bare bestod av 3 små fra før.
Nedover mot breen gikk det raskt på halvmyke snøfelt, fikke tatt noen bilder av Austre Memurubre, der det kun var ett lite punkt der blåisen var synlig, og det midt i august. Ellers var det plenty med snø på hele breen. Krysset bekken/elva på ca 1720 mot for å tå breveggen nærmere i øyesyn. Fantastisk med disse fargene på isen her, absolutt verdt en nærmere kikk. Fortsette nedover dalen på snøfelt/brerester på vestsida av bekken til ca 1600 moh, før jeg igjen krysset over til østsiden. Greit herifra og ned til Surtningsstustien, og videre til Memurubu. Ankom der en time før første båt, så det var nok tid til forfriskninger på Memurubu. Også veldig godt å få tatt av skoa, og vade litt i Gjende barbeint.
En flott tur i varmt flott sommervær, med god utsikt til både Gjendealper og Memurutinder. Neste tur hit, blir nok på ski.

Haha

Written by mortenh 05.09.2015 22:02

Jeg tror du muligens er den første som har gått den lange veien ens ærend for Steinhaugen :-)