Gøysen, Nordnibba og Skorvetoppen (13.08.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Nordnibba (1,364m) 13.08.2015
Skorvetoppen (1,370m) 13.08.2015
Visits of other PBEs Skorvetoppen normalvei 13.08.2015
....
Utsikt over Seljordsvatnet fra fra Gøysen
I går var vi på Røysedalsnuten og Grimaren og trodde at ingen ting der oppe i Seljord kunne toppe den turen, vi tok feil!
Våknet til en fin dag. Yr hadde lovet at i dag skulle det ikke blåse fra nordvest lenger, men fra øst og sør. Vi byttet derfor ut votter og lue med shorts og solliv. Vi tok feil!
Kjørte opp til Seljord sentrum og opp Gullnesveien, videre inn på Kvivledalsvegen frem til parkeringen. Betalte kr 20,- i kassen, pakket tursekken og gikk litt fremover veien til merking og tok opp traktorveien frem til det står skilt med Turvei og en rød prikk. Ble usikker her for Turvei i mitt hode, betyr en liten tur, og jeg tenkte ikke denne turen skulle være lett og liten. Det var blitt varmt og jeg skiftet til shorts, Kristen hadde glemt å ta med sin shorts, den lå igjen i bilen. Men vi fulgte stien her og kom inn igjen på traktorveien der denne gikk fra å være bratt, til styggbratt! Oppe på flaten gikk den rødmerkede stien opp til venstre og siden gikk det bare oppover, oppover og oppover. Vi kjente det i beina fra i går og Kristen måtte fylle på med mat et stykke oppe i lia, han hadde spist litt lite til frokost og var tom - men hvor var maten hans? Han hadde glemt å ta med nisten sin fra kjølebagen i bilen. Ja, ja jeg hadde 4 skiver og han fikk en med en gang. Vi hadde også mye nøtter, appelsin og sjokolade så dette skulle nok gå bra!
Det er kommet en ny sti i et stidele oppe i lien. Det er rødmerket to veier, (merkingen på stien til venstre er kun til å begynne med, men stien er godt synlig og lett å følge). Det hadde kjørt en ATV i begynnelsen på denne og vi så på kartet skulle være kortest. God sti. Det ble tatt mange bilder i lien oppover mot Gøysen og ikke minst ned igjen, da vi gikk med et vidunderlig utsiktsbilde mot oss hele veien. Flott varde og bok på GØYSEN. En av de fineste murte vardene vi har sett.
Kristen ved varden på Gøysen
Den flotte varden på Gøysen
Bilder her også, men vi skulle videre. Fulgte rødmerket sti bakover langs idylliske vann og med flott utsikt over fantastiske fjell over alt. Deilig terreng å gå i, selv om det selvfølgelig er litt stein. På veien mot Nordnibba kom vi over drømmeplassen for å ha hytte. På en odde uti Øvre Tveitjønn ligger en idyllisk hytte. Her er verken strøm eller internett og ingen andre hytter i nærheten og for en beliggenhet! Stien går forbi på avstand, så det er heller ikke folk helt innpå. Drømmeplass!
Drømmeplassen for hytte!
Vi gikk videre mellom Øvre og nedre Tveitjønn, på den rødmerka stien helt opp til toppen. I lien mot toppen av NORDNIBBA, litt til høyre for stien, ligger en rosa stein og lyser opp på lang avstand, denne bare måtte Liv bort til, og opp på, selvfølgelig!
Steinen står i stil til Liv`s t-skjorte.

image:LivogKristen_20150814_55cd855221893.jpg|Utsikt mot NordnibbaPå toppen av Nordnibba var det varde, postkasse, men ingen bok. I postkassen lå det gnagsårplaster, praktisk!
Toppen av Nordnibba.
Utsikt over Flatdal, Åmotsdag og flere fine daler oppover, Brattefjell, Gaustatoppen og masse, masse fjell både nordover, vestover og østover. Spiste den lille nisten vår i le av den strie vinden. Vinden kom fra nord, nordvest i hele dag til tross for hva yr lovet.
Lunchplassen vår på Nordnibba, i le rett ved varden.

Da vi satt og spiste nisten vår ved varden, kikket vi bort på den andre varden der oppe og syns at der satt en gribb eller en ørv ved varden. Måtte bort å se på den steinen og den lignet jo litt.
På avstand lignet denne steinen en gribb eller en ørn.
Ned igjen samme vei og ned til vestenden av Øvre Tveitjønn, der vi kosa oss med kaffe og sjokoladen vår i le for vinden.
Her ble ettermiddaskaffen inntatt.
Fulgte stien tilbake til siste bakken opp mot Gøysen, skar så over til høyeste punktet på SKORVTOPPEN. Ikke imponerende varde her, kun en rød stein på en annen stein på en av flere hauger her oppe. (gikk opp på alle).
Blåste stridt her på Skorvtoppen også.
Spiste de siste nøttene våre og drakk siste kaffekoppen her før vi gikk bort på Gøysen igjen. Kikket bort på Mælefjell og steinørkenen der borte og snakket om at snart der det den toppen sin tur.
Hadde det ikke travelt med å komme ned fra flotte Skorvefjellet, vi kosa oss hele dagen her oppe! På veien ned igjen fikk vi følelsen av vestlandsk natur der vi nøt utsikten over Seljordsvannet med omkringliggende fjell, hele veien til vi traff skogsgrensen. Seljordsvannet så ut som en vestlandsk fjordarm, og med de skogskledde fjellene rundt, følte vi oss hjemme.
Vel nede på traktorveien kikket vi ut på den pynten der mobilmasten står, flott utsikt derfra også! For en dag!!! Vi toppet dagen i går, (Røysdalsnuten), men den var også super! I morra er det tid for jobb og husvask, handel og plenklipping.....men kanskje også en liten tur, hvem vet.......
Liv og stein....På vei ned fra fjellet