Snaukollen/Knivfjellet, Finnemarka (12.08.2015)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Ulevann, parkeringen (503m)
Endpoint Ulevann, parkeringen (503m)
Ascents Kattåsen (581m) 12.08.2015
Snaukollen (661m) 12.08.2015
Snaukollen Sørvest (654m) 12.08.2015

En varm dag så jeg stikker fra jobben 1400 og er klar til avmarsj fra parkeringen ved Ulevann 1500. Dagens mål, Snaukollen, er nok en av de mer kjente kollene i Finnemarka. Første 1,2 km er jevn stigning opp til Kattåsen. Det neste strekket fram til 5 km går i småkupert terreng og myr. Helt greit med myr på denne årstiden da det er mye multer. Jeg bruker fjellstøvler og holder meg tørr på beina. Fra 5 km og opp stidelet på 5,5 km er det relativt bratt. Det er god blåmerket sti hele veien, så det er hverken spesielt krevende eller slitsomt. I stidelet tar jeg først østover til Knivfjellet som det heter på kartet. Skiltet til DOT sier Snaukollen. Her går navnene litt om hverandre. Utsiktspunktet ligger noen meter øst for toppunktet. Herfra ses «hele Finnemarka» med det sentrale Glitrevannet og tilstøtende mindre vann som blikkfang. Det er flott her oppe så det blir en lengre nistepause og innskrivning i gjesteboka. Jeg tar også en avstikker til toppen som ligger vest for stidelet. Her er det utsikt til kulturlandskapet rundt Skotselv. Flott her også :) Jeg returnerer samme vei som jeg kom, rusler i rolig tempo og spiser blåbær.

Knivfjellet med utsikt til Dypingen, Sandungen og Glitre
Gjesteboka viser at det er flere som tar turen hit
Fra Snaukollen med utsikt mot Skotselv
Selfie :)
Kulturlandskapet ved Skotselv, sett fra Snaukollen
På vei mot kollen gjennom et gammelt hogsfelt
Utsikt fra Kattåsen
Denne karen hadde en stri tørn i bekkestrykene for å komme seg opp på land ...