Storkluken fra hytta på Storlien (09.08.2015)

Written by KiBu (Kirsti Buseth)

Ascents Storkluken (1,110m) 09.08.2015
Dagstur fra hytta på Storlien. Arve og jeg med følge av Eva og Vidar. Hyggelig! Turen ble lengre enn vi trodde. Ble vel rundt 2,5 mil tur-retur. Så ikke så langt ut på kartet, og vi undersøkte ikke så nøye. La bare i vei på merket sti fra tollstasjonen. Til høyre når du kommer fra Trondheim. Fint å gå, selv om det var litt bløtt enkelte steder. Og været ble bare bedre og bedre. Sol med en liten bris på vei oppover. Tok litt feil, sånn at vi kom inn på vinterløypa. Måtte gå litt tilbake for å finne riktig sti. Det lønner seg nok å følge sommerløypa. Rast ved Klukstugan, som er et vindskydd med bord og stoler. Tok så retning mot grensesteinen som du ser derfra. Det er ikke toppen, nei... Der flater det ut, før du begynner på selve oppstigningen. Vi gikk til venstre ved vannet, litt opp på de tørre partiene. Veldig grei løype. Enkelt å gå opp. Ny grensestein på toppen som ligger midt på grensen mellom Norge og Sverige. Vindstille på vei ned, så da fikk vi selskap av en del mygg. Slitne alle mann da vi var tilbake på hytta.