Tur til utsiktstopper i Nord-Aurdal (11.08.2015)

Written by Stigun GSM

Ascents Binnhovdknatten (1,165m) 11.08.2015
Smørlifjellet (1,160m) 11.08.2015
Lave skyer og mye nedbør på formiddagen, men rundt middagstider sluttet regnet og skydekket sprakk opp. Bestemte oss for et par lette utsiktstopper på ryggen øst for Valdresdalføret i dag, først Binnhovdknatten. Avkjørsel i Aurdal, passerte bom med avgift, og etter litt leting fant vi parkering ved Tjernstøltjernet/Skåling. Fulgte kjerreveg et par hundre meter nordøstover til vi kom på tydelig sti som førte noe bratt oppover mot sørøstryggen av Binnhovdknatten. Bortover ryggen kraftig vind, minst liten kuling, så oppholdet på den relativt markerte toppen ble kortvarig. Vid og fin utsikt fra en såpass lav topp(men med bra sekundærfaktor..).
Toppvarde Binnhovdknatten
Utsikt bl.a. mot Mellene og Skaget. Jotunheimen som så mange ganger delvis skjult av skyer

For å få en liten rundtur la vi returen via sti til Bergabrøtin. For å komme tilbake til bilen ble det kryssing av noen myrområder, og noen(jeg) ble blaute på bena. Herfra kjørte vi ned på E16 igjen og opp vei mot Fagernes Lufthavn og inn bomvei mot Nystølen på dårlig vei, hvor vi parkerte, Smørlifjellet var neste mål for dagen. Fine stier mot Søre Smørlie og etter hvert opp nordvestflanken mot Smørlifjellet.
Tilbakeblikk mot Binnhovdknatten fra Smørlifjellet
Trond og Ivar på Smørlifjellet

Også her flott utsikt, og det var satt opp en sikteskive som hjalp oss å lokalisere fjerne mål, som Storsølnkletten, og slike vi ikke så på grunn av skyer, som Gaustatoppen og topper i Jotunheimen. Vel nede ved bilen tror jeg vi kunne konkludere med at vi hadde brukt lenger tid i bil enn med "apostlenes hester" denne turdagen, som slett ikke ble så verst like vel.