Alfredfjellet i midtnattsol (29.07.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Alfredfjellet (420m) 29.07.2015
Alkekongeselfie:)

Tåka lå tjukk i Revdalen så det eneste arbeidet vi fikk gjort var å merke noen polarmåkeunger på Kapp Kolthoff. Vi kom derfor relativt tidlig tilbake til hytta så jeg benyttet sjansen til å ta en tur til Ellasjøen og hilse på folkene som jobber med alkekonge der samt ta en tur til Alfredfjellet som jeg enda ikke hadde vært på denne sommeren. Tåka letta litt i Ymerdalen og der fant jeg en alkekonge som hadde kommet på helt feil sted og ikke greide å lette igjen. Jeg forsøkte å kaste han i været for å se om det var nok til å få han på vingene, men det var for lite oppdrift for han så tok han med til passet ned mot Ellasjøen. Der var det mer vind og han fløy fint da jeg heiv han i været her etter å ha tatt en selfie sammen:) Nils og Eva var ute å merka alkekongeunger i ura så jeg fikk sett og holde de søte små. Ellasjøen hadde faktisk hatt sol så godt som hele dagen selv om tåka lå tett i Revdalen kun en times gange unna, så det var veldig fint vær for topptur. Nils ble med opp til varden på Alfredfjellet, det samme ble en nysgjerrig fjellrev som fulgte oss på mesteparten av turen. Vi gikk opp fra letthytta til Norsk Polarinstitutt som ligger ett stykke opp i ura sør for Ellasjøen. Veldig stemningsfullt med blanding av tåke og midnattsol på toppen (klokka var over 12), og vannene på nordsiden av øya skinte fint i sola. Beundret de mange fossilene på vei ned fra toppen. Samme vei tilbake og da jeg kom til Revdalen igjen så hadde faktisk tåka forsvunnet der også!