Stubbekollen, Gælnekollane og Vindfjell (09.08.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Gælnekollane (600m) 09.08.2015
Stubbekollen (617m) 09.08.2015
Vindfjell (621m) 09.08.2015
Vindfjell Nordøst (614m) 09.08.2015
Visits of other PBEs Parkering Viddaseter (485m) 09.08.2015
Overskyet og opphold, søndag og turvær. Bestemte oss for å ta noen Pf>100 topper rundt Breivann-Viddaster området i Lardal/Siljan. Kjørte bomveien til Viddaseter (kr 65,- på giro er taksten i år). Vi har ikke vært oppe i dette flotte området før, men visste det var fint. Breivannet er idyllisk og folk kosa seg der inne i dag. Kjørte til Viddaseter-parkeringen. Her starter den godt merkede stien til STUBBKOLLEN. Kort vei opp og litt utsikt. Lave gore-tex sko gikk bra her.
Stubbekollen
Gikk så ned igjen til bilen og bestemte oss for å gå Gælnekollane.
Fulgte i sporene til Roger, men gikk over Grønlimyra lenger nord enn han gjorde. Villgikk så rett på 579 toppen og så opp på GÆLENKOLLEN 600m. Ikke så veldig spennende utsikt her. God matpause her oppe med kaffe og niste, før vi gikk rett frem og rett over myren igjen og samme vei tilbake til bilen. Så noen blå band her og der på veien ned, men de forsvant. Spiste oss gode og mette på masse blautmolter på veien frem og tilbake til kollene. Glad vi valgte støvler på denne turen for det er utrolig blaute myrer over alt her oppe og støvler er eneste skotøy som nytter i år!
Gælnekollane
Skiftet til høye gore-tex sko, kjørte litt ned igjen mot Breivann og kjørte inn Grodrudvolldalen til snuplassen der. Fulgte delvis en gammel "vei" og delvis helt villgåing til Vindfjell 614, der det står en stor varde.
Vindfjell 614
Videre fulgte vi den blå skiløypa frem til VINDFJELL 622. Liten matpause her også, men det mørknet litt, så vi var redd for at det kom en bye, noe det heldigvis ikke gjorde. Fant en koselig plastsommerfugl ved varden. Ikke imponert over utsikten her heller. På veien ned fulgte vi den blåmerka stien/løypen til kraftlinjen og litt nedover langs denne, men vi skar over til høyre litt lenger ned og kom etterhvert tilbake til bilen. Liv fant en flått på t-skjorten da vi skulle sette oss inn i bilen, men bare en, det er jo ikke ille. (Men jeg liker ikke disse dyrene og de sitter alltid på MEG!)