Vehuskjerringi, lunch på Skinnarbu og så Helterittet (08.08.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Vehuskjerringi (1,355m) 08.08.2015
Visits of other PBEs Vehus p-plass (720m) 08.08.2015
Toppen er nådd!
Lørdag fint vær og klar for tur. Planen var Vehuskjerringi i Vinje. Kjørte til Vehus parkjering, vel 8 km fra Åmot, mot Rauland. Parkerte som eneste bil der (da vi kom ned igjen var plassen full).
Vehuskjerringi i sikte fra parkeringsplassen

Oppdaget at fotoapparatet lå hjemme på bordet, så bildene er fra en dårlig mobil.
Gikk forbi bommen og gjennom grinda og litt oppover en bakke til et treskilt med en pil til venstre og en rød V på en stein. Stien er merket helt opp med spredte, røde "V"er. God sti oppover med fin stigning helt til toppen. Da vi kom over tregrensen kom det iskald vind og den fulgte oss helt opp. På toppen var det iskaldt, men vi satte oss ned bak en liten sten i le av vinden og kosa oss med niste og kaffe. Solen gjemte seg for det meste bak tåkeskyene, så vi ble ikke så lenge som vi hadde tenkt. Flott utsikt i alle retninger fra toppen her, ikke rart denne toppen er mye besøkt!
Utsikt mot Totak vannet.
Traff masse turglade mennesker på vei oppover, noen med bare shorts. Liv gikk og syslet litt med tanken om å gå Husnuten etterpå, men fant ut underveis at formen ikke var god i dag, så vi ble enig om å kjøre til Skinnarbu og se om vi fikk oss en lunch på hotellet. Men da vi kom dit, så vi at der er bygget et villreinssenter og i det senteret ligger Panorama kafe. Spiste en omelett på kafeen der og nøt den flotte utsikten over Mjøsvann. Vi kommer igjen!
Utsikt fra Panorama kafe på Skinnarbu.
Kjørte videre på, for oss, nye veier ned til Rjukan og dumpet opp i premieutdelingen på Helterittet.
Utsikt mot Gaustatoppen i det fjerne.

Kikket litt på det før vi kjørte den godt kjente veien via Gransherad, Notodden og Valebø hjem. Disellampen på bilen begynte å lyse rett ved Hjuksebø, men vi kom oss heldigvis trygt hjem!