Granberget og Rafjellet (08.08.2015)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Granberget (528m) 08.08.2015
Rafjellet (576m) 08.08.2015

Hadde opprinnelige planer om topptur til Jotunheimen i dag men Elverumsdager og ett par øl for mye satte stopper for de planene. I stedet gjorde jeg unna de to kommunetoppene jeg manglet sør i Hedmark.
Kom meg ikke fra Elverum før i 11 tiden men det gikk radig sørover og snart var jeg nede ved Odals Verk og bommen. Syklet de seks kilometrene på fin grusvei og rundet Granberget på nordsiden. I en av de tøffeste motbakkene fikk jeg ett møte med skogens konge som kikket dumt på meg før den vandret videre. Med enda litt høyere puls etter elgmøte var jeg ganske sliten da jeg endelig kunne ta føttene i bruk å vandre de få hundre meterne til toppunktet. Først nådde jeg toppunktet med skiltet som fortalte meg hvor jeg var men som kjent er vel ikke denne høyest. Trasket videre sørover til punktet GPS`en sier er høyest. Her var det en kjentmannspost som hang på halv tolv. Null utsikt fra en topp som bærer sitt navn med rette.
Ned igjen gikk det fort og til tross for møtet med elgen en halvtime tidligere (tenkte på konsekvensene ved en elgkolisjon) var det full gass ned til til bom og bil.
Etter en cola stopp på Kongsviner satte jeg kursen nordover til Roverud og herfra til Hokkåsen. Grusvei videre til Sveiven. Herfra på flott sti 1,6 km opp til Rafjellet. Stor mast på toppen sørget for flott utsikt i alle himmelretninger. Var også oppom toppunktet 100 meter lenger nord men rimelig sikker på at den første toppen er høest. Retur samme vei. Ca 45 min tur/retur.