Breithorn (08.08.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Klein Matterhorn
Ascents Breithorn (4,164m) 08.08.2015

Etter en latterlig varm fredag var jeg klar for en liten tur igjen. Varmen gjør meg raskt sliten og denne lørdagen skulle bli like varm som fredagen så det var kjekt å starte litt tidlig. Rocio skulle tilbringe helgen i Chamonix da de neste par dagene hadde fått en dårlig værmelding så planen var å vente til etter helgen og ta en prat om hvor vi skulle dra på siste turen da. Fikk høre med Boris og Ed siden de skulle overnatte på samme hotellet i Zermatt som meg og fant ut at de hadde planlagt å gå en liten morgentur til Breithorn. Spurte om jeg kunne bli med og heldigvis svarte de med ja, så plutselig så lørdagen min ikke så kjedelig ut. Vi tok frokost kl.7 og gikk opp til heisen like etter kl.7.30 for å kunne rekke den første som skulle opp til Klein Matterhorn kl.8. Føltes som å jukse ved å kjøpe en heisbillett for å slippe å gå omtrent 2000hm men da husket jeg at dette skulle være en ferie og på ferie skal man kose seg og med en slik heis er det ganske koselig å bestige fjellet. Så jeg hadde egentlig ikke så mye dårlig samvittighet etterpå.

Breithorn sett fra like ved Klein Matterhorn-heisen
Ed sjekker ut utsikten vestover
Boris tar en typisk guides pose. Matterhornen i bakgrunnen
På toppen. Litt folksomt her også.

Var fortsatt en fin og kjølig temperatur da vi ankom Klein Matterhorn og derfra tok vi breutstyr på før vi gikk inn mot sørvestflanken av fjellet. Denne ruten er som en motorvei opp fjellet da den er så lettgått og mye brukt av turister. Likevel er det gåing på bre og det finnes noen bresprekker både på turen opp og ned, så man burde gå i taulag selv om jeg må innrømme at jeg følte meg litt fristet å gå en solotur opp dit før jeg spurte guttene om jeg kunne bli med i deres taulag. Fulgte sporet hele veien opp til toppen. Egentlig ikke så mye å si om det siden det var bare en 45-minutters (muligens mindre?) spasertur fra Klein Matterhorn. Fin utsikt over resten av Breithorn-toppene og mot Monte Rosa-massivet og artig å kikke tilbake mot Matterhornen. Mye folk på toppen før vi kom opp dit. Aner ikke hvor de startet fra da vi ikke hadde truffet så mye folk på heisen.

Utsikt mot bl.a. Dent Blanche, Ober Gabelhorn, Zinalrothorn og Weisshorn. Mange fine turmål igjen i Zermatt-dalen!
På veien ned
Team-selfie
Breithorn sett fra heisen

Fra toppen gikk vi østover langs toppryggen før vi gikk ned mot sør fra skaret mellom vesttoppen og den neste toppen langs traversen. Det var en litt brattere side å gå ned og relativt store bresprekker her og der så vi gikk på kort tau i starten av turen nedover. Byttet til litt lengre avstand mellom de tre av oss etter hvert da helning ble litt slakere. Og så var det bare å tusle tilbake Klein Matterhorn igjen. Noen folk var ute på ski trening så vi måtte passe på at vi ikke gikk i midten av pisten men det ble ikke mer spennende enn det. Likevel var det flott å lufte seg med en lett tur på snø etter en hel uke på fjellrygger. Takk for en fin morgentur Boris og Ed!