Kveldstur til Gjendehøe (06.08.2015)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Ascents Gjendehøe (1,257m) 06.08.2015
Visits of other PBEs Gjendehøe sti (1,100m) 06.08.2015

Var på vei hjem fra en uke på Leirvassbu, og stoppet ved Gjendehøe for å komme oss opp på den toppen. Det var begynt å bli kveld, så vi tenkte vi skulle telte et egnet sted og gjøre en «kveldsbestigning» av toppen etter middag. Vi parkerte ved Leirungsbuin og registrerte at det var et par-tre hytter i området. Vi var litt usikre på om det var innafor å telte der, men tilfeldigvis kom det en hytteeier ut for å sjekke hvem vi var. Han stusset litt over at vi ikke hadde tenkt oss på Besseggen dagen etter, hadde vi virkelig kommet hele veien hit for å gå på Gjendehøe bare? Rare byfolk til tross – vi fikk hans velsignelse til å slå oss ned for natta, så da bekymret vi oss ikke mer over det. Det var god sti oppover hele veien fra parkeringen og opp på toppen og den var lett å følge selv i skumringen. Gjendehøe var en skikkelig fin topp med utmerket utsikt over Besseggen og Gjende. Innkommende regnbyge og overgang fra skumring til nattemørke gjorde at vi ikke ble på toppen så veldig lenge, men det var skikkelig hyggelig stemning på vei ned. Trolskt og øde. Føltes som om det bare var oss i hele nærheten.