Lodalskåpa (01.08.2015)

Written by ivers1 (Leif Arne Iversen)

Ascents Lodalskåpa (2,082m) 01.08.2015
Sørvest for Veslekåpa (1,953m) 01.08.2015
Visits of other PBEs Steinvarde Bohrsbreen (1,640m) 01.08.2015

Etter ett tidligere mislykka forsøk kom vi oss opp på Lodalskåpa på andre forsøk. Vi var spente på værforholdene i dagane før, men det viste seg at vi var heldigere denne gangen.

Vi satte av gårde fra Bødalssætra ca 0730 i fin morgensol. Ved varden på 1640 knytte vi taulag før vi krysset Bohrsbreen som var dekt av mye snø for anledningen. Marsjen over breen var en smal sak og bydde ikke på nevneverdige utfordringer. Pulsen fikk kjørt seg opp Ståleskaret, før vinden gjorde seg gjeldende over Hanken.

Ei 10-minutters kaffepause før siste klatre/klive-etappe opp på toppen viste seg skjebnesvanger idet skodda la seg over toppen like før vi kom opp, og vi blei dermed snytt for den mektige utsikta fra toppen. Vi kom oss uansett på toppen og det var pri én!

Nedturen var fylt av skodde, men det var enkelt å følge sportråkket fra oppturen, så dårlig sikt bød ikke ikke på problemer med navigasjonen.

Vel nede igjen på Bødalsætra kl 20 etter en nesten 13 timers tur.