Moslettbua og Hykylåsen (06.08.2015)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Bøsetra (780m)
Endpoint Bøsetra (780m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Hykilåsen (987m) 06.08.2015
Visits of other PBEs Moslettbua (910m) 06.08.2015

Sen kveldstur etter fjøset sammen med Hans Thorvald. Kjørte Reinsåsveien, og tok av til Bøsetra. Parkerte 50 meter oppfor der skiltet til Moslettbua står. Etter vel en kilometer passerte vi ei allmenningsrøys, og vandret inn i Gausdal vestfjell statsallmenning. Etter vel 4 km kom vi til der råket tar av til Moslettbua, her kommer også råket opp fra Aulstadlia, og råket fortsetter videre til Hornsjøsetra. På Moslettbua skrev vi i boka, og kvitterte av på topptrimkortet. Inne i hytta lå den gamle hytteboka, opprettet etter at bua ble restaurert i 1998. Fant igjen autografen min fra en treningstur i 1999. Var veldig møkkete på skoene, men heldigvis lå det ei vaskefille ved døra som jeg akte meg bort til bordet på, så jeg fikk tak i den gamle hytteboka.
Etter oppholdet her gikk vi videre i retning Hykylåsen. Heldigvis hadde jeg tatt med GPS, uten den hadde vi neppe funnet trigpunktet på den flate, bjørkekledde åsen. Som på Trettehøgda på andre siden av dalen hadde her stått et høyt tårn som var falt ned. Her ble det bare tid til rask fotografering, før vi returnerte til Moslettbua. Herfra samme vei tilbake til bilen som vi kom. Var tilbake ved bilen klokken 23.00, og det begynte å bli temmelig mørkt på slutten.
Veldig bløtt i terrenget etter det voldsomme regnværet siste par dager, ellers fint turvær. Hele turen stort sett uten utsikt i noen retninger. Bilturen opp til Bøsetra gir derimot en flott utsikt over Bødal, - men alt i alt er det vel ingen grunn til at Moslettbua skal være med på Topptrimmen flere år.