Grånåfjell m/ firerpunkt + siste i Nome (05.08.2015)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Bjørnefjell (399m) 05.08.2015
Grånåfjell (679m) 05.08.2015
Visits of other PBEs Grånåfjellvarden (651m) 05.08.2015

Lang Kveldtur!

Fra Flåbygd kjørte jeg opp Flomveien og helt inn til Høytjønn. Her er det kjørbart helt fram. Etter et par hundre meter gåing i retning Bjørnefjell, kom jeg inn på et gammelt tømmerslep som jeg fulgte opp til en myr. Herfra strake veien opp mot Bjørnefjell, som for øvrig var siste toppen på lista for Nome. På toppen av bjørnefjell har det for en del år siden vært hogd, så toppen ligger åpen for utsikt, tross tett med ungfuruer. Fra toppen gjenkjennes flere åser og fjell i Nome og Bø, bl.a. Gygrestolfjellet med den ene klippen synlig hengende ut fra fjellet. Planen var å rekke opp til Grånåfjell også, så jeg forsatte ned den bratte lia ned til Steindalen, som viste seg å være et forferdelig trist dalsøkk hvor det var gørr og ta seg fram langs den trange og steinete elvebredden. Gps`en viste en sti eller lignende nede i dalen, men det var ikke stort å se av det.

Fra Bjørnefjell
Det er kronglete å ta seg fram langs elvebredden i Steindalen

Det var godt å komme fram til Grånåstul og vei, etter en del saktegåing gjennom Steindalen. Ikke langt unna Grånåstul går det opp et lite, delvis utydelig tråkk opp mot Grånåfjell. Stien er delvis merket med små nuddinger, men er ikke alltid lett å se. Denne ender framme ved liten jakthytte. Terrenget vider mot Grånåfjell gir god smak på Telemarksnaturens brokete tendens, med langsgående kløfter og stup.

På Grånåfjell ligger et spesielt punkt der fire kommuner møtes, her var jeg oppom først. Det finns kun 9 slike punkt i Norge. Både på Grånåfjellvarden (firerpunktetet) og på selve toppen av Grånåfjell, åpnet sola seg bak skydekke. Den hadde vært fraværende på hele turen, så var heldig og fikk en ekstra flott utsyn fra toppene, ble en god del bilder. Var nede ved bilen igjen 22.15, så rakk akkurat ned før mørket. Dette ble en god, men noe strevsom og litt våt tur. Det er nok lurere og starte tidligere på dagen for sådan å ha bedre tid på seg. Ikke alltid lett å beregne terreng på forhånd.

Fra grånåfjellvarden hvor Bø, Seljord, Nome og Kviteseid møtes.
Grånåfjell - rakk nesten opp før selvutløseren gikk av.
Utsyn fra varden på Grånåfjell
Fra Grånåfjell

Turtid: 4t 45min

Missing title

Written by LivogKristen 06.08.2015 21:42

Gratulerer med fullført Nome-liste! Gleder meg til å ta fatt der også en gang... God tur videre fremover!

Sv:

Written by Roger 08.08.2015 18:08

Takk for det. Liker meg godt i Nome, spesielt i krinsen rundt Lunde og omegn. Her er det flere fine turområder som inkluderes på listen, med stier og trimposter og selvsagt bra utsikt. Det er bare å glede seg når den tid kommer.