Toppen av Vest-Agder (03.08.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Urdalsknuten (1,433m) 03.08.2015

Etter ei god natts søvn på Haukeliseter hadde vi lovet barna at hvis det var dårlig vær i dag skulle vi ikke ta noen fjelltur. Det viste seg imidlertid å bli en fantastisk fin dag og da satte vi kursen mot neste mål som var Urdalknuten, høyeste topp i Vest-Agder.

Vi kjørte til demningen ved Rosskreppfjorden og parkerte ved ei hytte hvor det var støpt vei ned til vannet for å sette ut båter. Møtte noen hyggelige menn som hadde vært ute å dratt garnene sine tidligere om morgenen. De hadde fått en fin liten fangst, selv om de ikke var helt fornøyd.
Vi monterte Ally-kanoen i en fart og fikk pakket det vi skulle ha med oss på turen. Klokken 11.25 la vi i vei innover vannet. Vi krysset over på vestsiden av vannet og holdt oss nært land stort sett hele veien. Vinden kom fra øst og var tildels ganske kraftig. Vannet ble nokså rufsete og vi hadde flere ganger bølger som slo over ripa på kanoen. Nok en gang viste kanoen at den har gode egenskaper i bølger. En av fordelene med Allykanoene er at de ikke er helt stiv. Når det er bølger fjærer de litt over toppene. Har vært å padlet i elv med den noen ganger og det er kjempemoro.
Etter en times padling gikk vi inn til land og tok en liten pause. Det var godt å strekke litt på kroppen og bevege litt på stive bein. Barna har jo tross alt gått over 4 mil de to siste dagene. Etter pausen padlet vi det siste stykket til vi kom nedenfor hytta til Statskog. Vi la oss til på vestsiden av elven som kom ned Urdalen, ved siden av en båt som allerede lå der. Padleturen tok 2 timer og 17 minutter med pausen, så det var et greit tempo. Vi hadde riktignok vinden skrått inn bakfra og fikk litt hjelp av den.

Før vi begynte å gå satt vi oss ned og spiste lunsj. Det var greit å ha litt energi i kroppen før vi skulle på toppen. Det var også mange nysgjerrige sauer i området. De kom helt bort til oss for å hilse. Det har nok ikke vært for mange mennesker her i år.
Etter lunsj gikk vi opp på ryggen mot høyde 1328 fra Urdalen. Det var et par partier som var litt bratt, men helt overkommelig å gå. Oppe på ryggen var det et tråkk som gikk litt utydelig oppover. Da vi nærmet oss høyde 1328 møtte vi fire herremenn som var på vei ned. Dette var eierne av båten vi hadde lagt oss ved siden av. De hadde vært på toppen, men hadde gått en annen vei opp. Vi ønsket hverandre god tur videre å fortsatte hver vår vei.
Da vi passerte høyde 1328 kunne vi skimte toppen bak noen åser lenger unna. En liten sjokolade, så var vi klar for siste innspurten. Herfra gikk vi dels på snøflekkene og dels i terrenget. Også her var det fremdeles mye snø.

Kristian med Rosskreppfjorden i bakgrunnen. Utgangspunktet et lengst bort på høyre side av vannet.
Toppen med varden i det fjerne.

Vi nådde toppen kl 16.45. Det blåste en del her i dag, så vi ble ikke lenge på toppen. Vi skrev oss inn i boka som var der og konstanterte at det var adskillig færre som har vært her i år enn tidligere år. Så langt i år hadde knapt 30 personer vært her, mens det i fjor hadde vært hundrevis.
Nedover var det enkelt å skli på snøen igjen. En sparer mye tid på å gå på gode snøflekker. I den siste bakken ned mot kanoen skremte vi noen sauer som beitet under snøflekken. Det viste seg imidlertid at de syntes det virket ganske morsomt å skli på snøen. Da vi hadde satt oss ned for å spise middag ved kanoen hadde sauene gått opp på snøen og løp og hoppet og skled selv. Dyrene leker de også.

Etter middagen gjorde vi klar for turen hjem igjen. Vinden var litt av og på, men den var omtrent som da vi padlet innover vannet. Vi hadde diskutert å padle østsiden av vannet tilbake siden vi da kom i le for vinden store deler av turen, men det innebar også at det ble en god del lengre. Vi tok en overveid avgjørelse på at det var greit å padle samme vei tilbake. Den første kilometeren var vi i le bak en odde, så der var det nydelig å padle. Da vi krysset over til andre siden var det litt mer bølger, men ikke så mye som på turen inn. Vi vekslet på å padle nært land når det blåste mye og krysset over buktene hvis det vinden løyet litt. Vi brukte 2 timer og 13 minutter tilbake, men da hadde vi ingen pauser. Motvinden gjorde at det tok litt lengre tid når en tar med pausen på turen inn. Vi var tilbake ved demningen kl 21.15. Da var mennene vi hadde møtt da vi dro ut glad for å se oss igjen. De hadde vært bekymret for oss da vi la ut på fjorden i en liten kano. De viste at det kunne være ganske krapp sjø utpå vannet.

Line og Kristian i kanoen ved båtslippen i starten av vannet. Endelig ferdig med overfarten.