Øvsthusnipa, V for Stangahøgdi og Såteggi (20.07.2015)  5

Såteggi (1,399m) 20.07.2015
Øvsthusnipa (1,259m) 20.07.2015

Øvsthusnipa, V for Stangahøgdi og Såteggi

Kjørte til Fyre, satte bilen fra meg på p-plass til Grindaflethytta og la i vei oppover merket sti. Ved ruinene etter stølen Øvsthus går det skiltet sti mot Stalheimsnipa/Fyresnipa. Denne fulgte jeg til et flatt område på ca 800 moh hvor stien går litt ned igjen videre mot Stalheimsnipa. Her er det bare å vende 90 grader mot øst og gå rett opp kammen gjennom relativ åpen fjellbjørkeskog. Over 900 moh forsvinner skogen og det blir etterhvert ganske steinete oppover kammen, men lett å finne god rute. Fluene derimot, forsvant ikke før jeg passerte 1100 moh.
Toppen av Øvsthusnipa ble nådd etter 2t og 10 minutter og god lunsj ble inntatt rett nedenfor toppen.

Ved "stølen" Øvsthus går det skiltet sti mot Stalheimsnipa.
Oppe på 800 moh flater det ut og jeg tok av fra stien noen hundre meter lenger fremme.
Toppen av Øvsthusnipa, 1259 moh. Utsikt mot vestkammen.

Mens jeg satt på toppen bestemte jeg meg for å utvide turen videre til "V for Stangahøgdi" også. På vei ned i sadelen (Kyrajukelen) bestemte plutselig værgudene at tåkeskyer var på sin plass og det ble helt tett. Jeg navigerte meg ved hjelp av gps opp på pkt 1295, men etter et par minutter på toppen klarnet det heldigvis opp igjen og jeg fikk sett meg rundt. Ut av tåken kom nemlig det sørlige topp punktet og dette virket definitivt høyere enn min posisjon. Jeg tok derfor turen over og målte. Og jammen viste ikke gpsen at dette punktet var 2-3 meter høyere. Toppen var plutselig i Hordaland! Jeg gikk også videre til det østlige topp punktet, men dette var godt lavere.

"V for Stangahøgdi" sett fra Øvsthusnipa. Toppen til høyre er sørtoppen.
Toppen av "V av Stangahøgdi", nå satt til 1297 moh og innlemmet i Hordaland!
Toppene sett fra øst. Sørtoppen (til venstre) ser definitivt ut til å bekrefte gps målingene mine.

Nå var været betraktelig bedre (om enn midlertidig) og jeg bestemte meg for å utvide turen ytterligere. Jeg hadde kun Såteggi igjen å bestige i dette området og så nå mitt snitt til å få med denne toppen også, vel vitende om at turen tilbake ned Øvsthusdalen kom til å bli lang og tung.
Fulgte kammen litt opp og ned frem til T-stien mot Grindaflethytta og videre forbi pkt 1277. Herfra er det flott skue innover Fyresdalen og Grindafletene, men alt var nå dekket av snø. I midten av juli! Jeg skjønte fort at turen kom til å bli enda tyngre, men kunne ikke gi meg nå. Det var jo bare 2 km igjen til toppen.

Jeg nådde Såteggi etter nesten 5 timer på tur, men nå var været snudd og det begynte å regne. Jeg tok meg likevel tid til litt hvile, kaffe og mat, før jeg tok fatt på den lange veien tilbake litt før kl 1600.

Jeg har kommet frem til T-stien igjen.
Været var nå blitt mildt sagt varierende. Her fra øverst i Øvsthusdalen.
Toppen av Såteggi, 1399 moh.
Såteggi sett fra nedenfor pkt 1277. Legg merke til all snøen!

Den nærmere 12 kilmeter lange returen ble like tung som forventet og føltes like uendelig som sist gang jeg gikk ned Øvsthusdalen. Overraskende nok traff jeg på et fransk par ved pkt 1277, som som skulle sjekke ut (ikke hoppe) et basehopppunkt ned i Nerøydalen. I ukjent terrreng med unormalt mye snø, og et skydekke som gjorde sikten tidvis svært dårlig, kun utstyrt med kart! Leste heldigvis ikke om savnete turister i området i etterkant.
Jeg ankom bilen kl 18:15 etter 7,5 timer på tur, 1660 høydemeter og en lengde på nesten 24 km. Sliten, men fornøyd.

En jakthytte(?) i den uendelige Øvsthusdalen...

PS. Jeg har flyttet topp punktet til "V for Stangahøgdi" til det sørlige, basert på gps måling og visuell vurdering, og satt høyden til 1297 moh.

Vest for Stangahøgdi ....

Written by knutsverre 17.09.2016 20:50

Enig i dine observasjoner Geir. Hordalands-toppen er klart høyere enn 1295, nærmere 1300 moh. Takk for fin og nyttig turrapport!

Sv: Vest for Stangahøgdi ....

Written by GeirL 18.09.2016 21:03

Bra å få flere målinger og vurderinger som bekrefter mine observasjoner. Er jo en "stor forandring" å flytte toppen ut av et fylke og inn i et annet :-). Fint at rapportene våre kommer til nytte og at du har fått utnyttet finværet med noen gode turer disse dagene...