Helt konge på Kongen (03.08.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Kongen (1,611m) 03.08.2015
Kongskneet (1,377m) 03.08.2015
Titinden (1,458m) 03.08.2015
Visits of other PBEs Bispevatnet bru (1,000m) 03.08.2015
Video fra toppen av Kongen:
Video fra Titinden, bl.a mot Kongen og Dronninga:

Skulle egentlig på Store Venjetinden i dag, men nysnøen i høyden gjorde at jeg endret planene. Kongen var ingen dårlig erstatning!

Godt merket sti fra veien ved Trollstigen og opp til Bispevatnet.
Oppe ved Bispevatnet: Bispen til høyre, med Kongen bak.
Sørflanken på Kongen. Her aner man hvordan toppen kan assosieres med en kongekrone.
Jeg gikk/kløv SV-ryggen opp. Det er relativt bratt klyving hele tiden, men sjelden spesielt utsatt eller teknisk utfordrende. Noen "grønne trekanter" kan nok deles ut her og der.
Rett før Kongskneet, er et bratt parti med hyller. Her går en på elegant vis i sikksakk oppover.
Etter (ovenfor) Kongskneet ser egga urovekkende bratt og utilgjengelig ut. Det er lettere enn det ser ut som!
Nesten på toppen, og ser ned SV-egga - til Kongskneet.
Den rå egga på Dronninga, drukner litt i bakgrunnen her, dessverre. Men flott utsikt!
Zoom på Trolltindane. Nysnøen lå over ca 1600 meter.
Jammen kom det flere opp samtidig med meg, og kunne ta et bilde av meg ved varden! Åndalsnes bak.
Så ville jeg bort/ned å kikke på den artige pinakkelen Askeladden, som henger ut over Isterdalen. Bispen bak.
Zoom på Askeladden, som er ca 5-6 m høy. Han vil nok rase ut i Isterdalen en dag.
For spesielt interesserte, og besøkende bør ha med seg tau. Det er meget utsatt terreng.
Askeladden sett rett ovenfra, så langt ned jeg turte klyve uten sikring. Min gps viste da: 32 V 429838 6927498 1593m.
Nå hadde jeg rota lenge nok på Kongen. Jeg ville ha med meg Titinden også, før jeg ga meg for dagen.
Nede fra Kongen, og opp 100 hm sva-landskap, etterfulgt av 100 hm løs steinur, var jeg endelig oppe på egga ut mot Titinden. Valgte snøen her, med forsiktighet...
På toppen, og ser ned mot den lavere 1422-toppen i NV, som jeg ikke gadd besøke.
Flott utsikt tilbake på Kongen (og Dronninga til venstre.)
Finnan (Nord 2).
Begynte å utforske egga opp mot Finnan også, men fant ut at det var for langt på ettermiddagen. Var sliten også. Dessuten hadde Jan-Petter invitert til grillselskap, da Sondre K. var kommet på besøk.
Tok strake veien ned over deilige snøfelt. Det var litt trøblete i starten, å komme seg forbi skavlen og ned på snøen...