Liaberget - er nok best på ski (02.08.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Liaberget (1,720m) 02.08.2015

Var på vei til Romsdalen, og plukket med meg denne, da jeg ikke rakk det i våres. Hadde tenkt å ta den på ski da, og etter å ha gått den på beina, er jeg ikke i tvil; skitur er best her!

Parkerte og starta opp ved en slags vei (stengt for all trafikk) opp mot Sylvetjørni. Ser mot målet, selv om ikke selve toppen er synlig her.
Over høyde 1674, fikk jeg se toppen. Ikke den mest spennende, akkurat. Men det ventet overraskelser...
For midt oppå snøflanken jeg skulle opp, var det reinsdyr! Kult!
Og til venstre for meg var det jammen en flokk til. Jeg var omgitt av rein, og følte meg veldig privilegert.
Opplett i Jotunheimen.
På toppen. Ser mot Store Kvitingskjølen.
I disen dro jeg kjensel på Søre og Nordre Koppe...

Tok en litt annen retur, og møtte enda flere reinsdyr. En del kratt når jeg nærmet meg bilveien igjen. For andre som vil gå denne toppen sommerstid, tror jeg det er best å starte fra Smørli i sør, og komme seg fortest mulig opp på ryggen oppover. Da slipper en unna mye av krattet. Deretter er det lettgått terreng.