Blåfjellet – høyest i Stranda (04.08.2015)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Hole hytteutleie (283m)
Ascents Blåfjellet (1,775m) 04.08.2015
Grinddalsnibba (1,636m) 04.08.2015

Turen til Seljebottstinden tidligere på dagen satt allerede godt i beina, men jeg var sugen på å få gått på Blåfjellet, høyeste topp i Stranda før dagen var omme. Kjørte gjennom turistbygda Geiranger, og ville her prøve på å nå toppen via Grinddalen selv om jeg vet at de fleste starter i svingen ovenfor Kvanndalssætra. Litt problematisk å finne parkeringsplass her, så måtte ta en frekk variant ved å parkere på Hole hytteutleie. Skulle jo prøve å være rask.

Geirangerfjorden sett fra Grinddalssætra.
Vestryggen på Grinddalsnibba sett fra Grinddalssætra.

Fra hyttecampingen fulgte jeg traktorvei et godt stykke oppover skiltet mot Grinddalssætra. Fra 500 moh og oppover gikk det over til å bli en godt tilrettelagt sti fram til sætra. Vel framme ved sætra gikk jeg for å prøve en direktevariant ved å klatre opp vestryggen på Grinddalsnibba. En lang ur opp til der ryggen for alvor bratner til. Forstod at ryggen direkte var for bratt og vedvarende til at jeg ville prøve på det usikret. I stedet fant jeg en mildere variant litt ut til høyre, men vil på ingen måte anbefale denne veien til andre. Hadde ikke lyst til å klatre ned her, så denne atkomsten var skrinlagt som returmulighet.

Fine Grinddalen.
Her bratnet det til.. Holdt litt ut til høyre.
På toppen av vestryggen og skuer ned i fjorden.

Oppe på platået var det lettgått terreng i ur og over snøfonner helt til jeg omsider nådde toppen av Blåfjellet. Ut i fra det jeg så på øyehold virket det som at trig punktet var høyest..

Flatet ut over Grinddalsnibba mot Blåfjellet.
Toppvarden på Blåfjellet.

Blåste friskt og var generelt ganske surt, så jeg returnerte ganske umiddelbart. Først ned en temmelig løs ur sørover et par hundre høydemeter før jeg kunne springe på snøfonner helt ned til utoset på Kupevatnet. Herfra og ned i Grinddalen gikk jeg for det meste på vegeterte rygger og litt på snø før det ble springing på evige myrmarker ut dalen til jeg møtte på en sti etter det lille tjernet.

Ned mot Kupevatnet.
Bakken opp mot Kupevatnet innerst i Grinddalen.
Myrvandring ut Grinddalen.

Begynte å bli ganske tom for energi. Hadde ikke tatt med mat på verken denne turen eller på Seljebottstinden. Kun spist i bilen i mellom slagene.. Litt lenge å holde på i 3,5 timer intensivt uten påfyll av næring. Ble amøbeløping ned igjen til hyttecampingen, og evig glad da jeg kom fram. Temmelig svett og utmattet. Bra med nesten 3000 høydemeter og 30 km i relativt høyt tempo på en dag og uten mat. Nå gjaldt det å få i seg næring og drikke mye før jeg satte kursen videre mot Hurrungane der jeg skulle på jobb neste dag. Tok kvelden i bilen ved Lom.

Kart

Start date 04.08.2015 14:55
End date 04.08.2015 18:30

Sein vår

Written by Snilen 14.09.2015 08:57

Jeg ser det blir sein vår på Blåfjellet i år også. Varden må ha blitt bygget et år med tidlig vår.

Blir du aldri mett?

Written by Mayhassen 14.09.2015 07:49

Passe dag før avslappingsdag på kontoret dagen etter?