Seljebottstinden – høyest i Stordal (04.08.2015)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Valldalsbotn (371m)
Ascents Myklebusthornet (1,400m) 04.08.2015
Seljebottstinden (1,536m) 04.08.2015

Etter en hyggelig visitt med grilling hos Jan Petter og Marianne i Isfjorden gikk ferden tilbake mot Sogn. Jeg hadde bestemt meg for å rekke over noen kommunetopper på veien. Motivasjonen dabbet noe av idet jeg møtte på en vegg med regn over Trollstigen. Heldigvis var dette kun en forbipasserende byge, så jeg ga Seljebottstinden i Stordal et forsøk.

Dagens mål skimtes langt der bak. Myklebusthornet til venstre. Sett fra like ved startstreken.

De fleste jeg har lest om har startet i Seljebotnen. Ut ifra det jeg hørte av Jan Petter var visst ikke dette noe spesielt fint med mye myr og kratt. Det kunne da ikke bli så mye verre ved å prøve noe helt nytt? Bestemte meg for å kjøre opp Valldalsbotn og starte derfra.

Tilbakeblikk mot Valldalsbotn fra nordryggen på Myklebusthornet.
Høyden tiltar.. Firskorne og Seljebottstinden nærmer seg.

Tok sikte på å komme meg opp på Myklebusthornet fra nord. Startet med å følge en overraskende fin sti, men denne døde ut etter kun 400-500 meter i myr og tett bjørkekratt som til tider nærmest var ugjennomtrengelig. Måtte ha litt flaks med rutevalgene her. Etter mye baksing, elvekrysninger og banning kom meg jeg omsider over tregrensa på nordryggen til Myklebusthornet. Her kunne jeg i det minste seg hvor de åpne partiene fantes til returen. Bedre å gå på åpne myrsletter enn i tett kratt i alle fall.

Snart oppe på 1400-toppen.
Tilbakeblikk mot 1400-toppen og Myklebusthornet.

Opp ryggen var det bratt. Litt klyving her og der, litt avhengig av hvor man gikk, men høydemeterne gikk fort unna. Etter hvert så slaket det ut og turen gikk videre i ur og på rygger over 1400-toppen og bort til Firskorne. Her smalnet ryggen av. Fulgte ryggen så langt det lot seg gjøre eller så langt det var hensiktsmessig. På et punkt ble det kun masse bratte skrenter og pinakler, så her trakk jeg ned i sørvestflanken for å komme meg rundt det verste partiet.

Utsikt mot vest fra toppen.
Toppvarden.

Videre opp til toppen var det lettere klyving. Stor snøfonn ved det høyeste punktet. Hadde hatt flaks med oppholdsvær og sikt så langt, men ikke så mye sol. På returen klatret jeg ned i en snørenne på nordsida av Firskorne og kunne springe på snø helt ned til 900 moh. Herfra og ned prøvde jeg å holde meg mest mulig på åpen mark til jeg var nede ved veien i Valldalsbotn.

Returvarianten min fra Firskorne.

Vet ikke om jeg kan anbefale denne varianten, valget blir vel fort enten pest eller kolera :) Fin utsikt fra toppen i alle fall! Holdt et relativt høyt tempo hele veien.