Geitnausa (04.08.2015)

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Spjelkavik (27m)
Endpoint Blindheim (25m)
Ascents Geitnausa (458m) 04.08.2015
Vestre Spjelkavikfjellet (420m) 04.08.2015

Tok buss 618 til Spjelkavik og gikk forbi Lillevatnet mot Spjelkavikstadion og innom et boligstrøk før vi kom til en god tursti. Gott vær men meldt lyn og torden, så litt forsiktig rutevalg med tanke på bikkja. Jo lenger opp vi kom jo meir våtmark og gjørma, nokka Lille Pernille likte å gå i for å kjøle sæ ned i det varme været. Mange små tre-"bruer" over våte deler av stien, men også mange våte partier å krysse uten dem. Noen i denne bygda like å sette opp skilt for det var vanvittig gott me skilt til alle mulige hytter og andre ting atme stien.

Lillevatnet
En av mange skilter til forskjellige hytter, og en av mange "bruer"

Etter kvert så kom vi oss opp på litt høyde, men selv over 400 moh var det bitvis vått å gå. Men der fann vi den første lille toppen, Vestre Spjelkavikfjellet. Sia det no var fritt for trer så var det god utsikt mot vest over Ålesund. Lengre til øst fann vi dagens turmål Geitnausa, den óg med god utsikt over Ålesund i vest og Høgekubben i sør-øst.

På Vestre Spjelkavikfjellet med utsikt over Ålesund
Toppenvarden på Geitnausa med utsikt over Ålesund

Videre gikk vi øst og snudde syd ved Auststølvatnet, og deretter forsvant plutselig stien. Egentlig ingen gode alternativer til rute så vi gikk nedover gjenna mange våte partier med Røssevollsvatnet som retningspunkt. Det tok litt ti, men vi kom oss endelig ned og kunne krysse brua som går mitt over vannet til en god grusvei. Tok ett dårligt rutevalg og endte opp på en veldi gjørmat sti som bare tok oss lenger ned inn på samme grusvei. Javel, bare å gå nedover til bilveien og følge den til Blindheim kor vi tok bussen tilbake.