Skålatårnet (23.07.2015)

Written by Storen (Ragnar Heier) GSM

Ascents Stryneskåla sørtoppen (1,851m) 23.07.2015

Etter forrige dags Storen- besøk, måtte jeg ta en tur med kona denne dagen. Vi startet kl 13.30 fra parkeringen ved Tjugen camping og hadde fylt opp drikkeposene med vann og pakket med oss nødvendig overnattingsutstyr og litt mat, og satset på at det var plass for overnatting. Etter mange stopp (for ca hver 100 hm) med drikkepåfyll, gitt det greit oppover, men det var en l a n g marsj vi hadde gitt oss ut på. Fra ca 1000 hm var det stedvis mye snø, og trappetrinnene var knapt synlige den siste delen av turen, og fra den første varden og opp gikk vi i snøvær, og så nesten ikke tårnet før vi var bare 200 mtr unna.
Vi var ikke de første som hadde tenkt å overnatte denne gangen, for her var det 3 familier fra før samt glade turgåere med hund, og vi ble ønsket velkommen og fikk ordnet oss seng for natten. Etter en stund kom det et par til og de fikk også losji.
Da vi etter en natt, med litt lite søvn, kom oss opp, hadde det kommet enda 2 jenter, og funnet seg en plass på gulvet, og da var det nok ikke plass til så mange til :-)
Vi våknet til en flott men kald dag, og etter en god frokost, begynte hjemturen, i flott vær og litt aking i den snøkledde traseen. Takk til trivelige voksne og barn som vi fikk lov å overnatte sammen med her oppe denne natten :-)