Østfold Rundt pt 2 (02.08.2015)

Written by LarsKS (Lars Kristian Skagestad)

Ascents Geiteryggen (258m) 02.08.2015
Høgestang (274m) 02.08.2015
Linnekleppen (325m) 02.08.2015
Slavasshøgda (336m) 02.08.2015
Nordre Stange varde (290m) 02.08.2015
Vardeåsen (235m) 02.08.2015
Viktjernhøgda (331m) 02.08.2015

Dette er dag 2 av helgen hvor vi tok alle kommunetoppene i Østfold.
Vi var som sagt tre gutter som bestemte oss for å ta alle sammen i løpet av lørdag-søndag. Denne dagen hadde vi også med oss sykler, i og med at noen toppene var litt lenger unna allfarvei.

Vi startet søndagen klokken 06.00, og satte turen mot Halden hvor dagen startet. Vi kjørte inn forbi Ør, og fulgte en grusvei opp mot toppen. Parkerte rett nedenfor toppen, og gikk strake veien rett på toppen. Overraskende fin utsikt og en nydelig sommermorgen. Drøye 500 meter fra bilen og til toppen, og var på toppen 08.40.

Etter Halden gikk turen til Aremark og Høgestang. Her parkerte vi ved Lille Remne vann, og tok og syklet innover langs en grusvei, og tok etter hvert opp mot toppen. Her møtte vi blant annen plutselig elgku og elgkalv rundt en sving, veldig spennende. Satte fra oss syklene og gikk ryggen oppover mot Lundene (271moh) før vi kom til Høgestang. Grei tur, litt gjengrodd sti, men en fin tur. Noen punkter med fin utsikt innover i Sverige. Toppen var besteget 11. 48, og det var drøye 4,5 km på sykkel og 1,2 på beina.

Etter Aremark gikk turen til Linnekleppen, som er kommunetoppen til både Marker og Rakkestad. Her kjørte vi rundt på baksiden ved Søgård, og fulgte en grusvei langt innover. Her måtte vi etter hvert stoppe, og fulgte det som i følge GPS-en var en sti, men som så mer ut som ett dyretråkk. Etter en ganske bratt stigning til Østfold å være, så kom vi etter hvert til toppen. Her måtte vi opp i tårnet, og fikk både hilse på brannvokteren, og nyte en helt utrolig utsikt. Østfolds definitive høydepunkt. På vei ned igjen fulgte vi en traktorvei, som var litt lengre, men riktignok mye lettere å gå. Toppen var besteget klokken 13.00 og 600 meter i luftlinje fra bilen, men vi gikk nok en del lengre.

Deretter gikk turen til Eidsberg og til Nordre Stange Varde. Vi startet ved Svarverud og syklet innover Steinsvannet til vi etter hvert tok av mot ryggen som gikk mot toppen. Her måtte vi sette fra oss syklene, og trasket stien innover. Det var en meget våt og myrete sti som var litt gjengrodd. Men vi kom oss til toppen. Her møtte det oss til våre store positive overraskelse et tårn som vi klatret opp i, og fikk et nydelig skue. Mens vi sto på toppen så vi at det begynte å bygge seg opp til regnvær, så vi prøvde å gå på litt så vi skulle rekke bilen før det begynte å regne. Vi rakk akkurat å sette oss på syklene før det høljet ned, så det ble en tung sykkeltur tilbake. Heldigvis sluttet det før vi rakk til bilen, så der var det bare å nyte solen litt å la klærne tørke før vi satte oss inn, å satte turen mot Rømskog og Østfolds tak. Turen til Nordre Stange Varde var ca 6 km lang, hvorav 5 var på sykkel. Vi var på toppen 15.15.

Da var det altså Østfolds tak som stod for tur, nemlig Slavasshøgda. Her parkerte vi vest for Karsby, og syklet litt innover før vi tok nordover på en grusvei. Etter hvert satte vi fra oss syklene, og staket oss ut mot toppen. Fint terreng å gå i, ikke veldig tett, men ingen sti å følge. Toppen var ikke meget spektakulær, midt inne i tetta, hadde forhåpninger om at den høyeste toppen skulle være bedre. Her begynte beina å bli litt slitne, merket at man hadde en del turer i beina på kort tid. Toppen var besteget kl 17.45 og var vel ca 3 km lang, hvorav 2 på sykkel.

Deretter bar turen mot Trøgstad, og den nest siste toppen. Her var Viktjernhøgda målet. Vi kjørte opp mot tårnet, bommen var åpen så vi kjørte helt opp, og gikk derfra og inn til toppen, som ikke var lange biten. Var vel ikke noe særlig mer enn 300 meter å gå, og toppen var besteget 19.27.

Som siste del av toppene i Østfold, så sto Askim og Vardeåsen for tur. Her kjørte vi inn mot Skansehytta, parkerte bilen og gikk den lille kilometeren inn til Vardeåsen. Her var det gått merket hele veien, og veldig godt lagt til rette. Her møtte det oss en fint tårn, og når vi klatret opp var det en flott sommerkveld. En helt fantastisk avslutning på en nydelig helg. Endelig ferdig. Dette smakte godt, og det gjorde også middagen og en kald øl etterpå. Dette var en nydelig opplevelse, mange flotte turer.

Totalt ble det ca 60 km med gange/sykkel i løpet av helgen, og bortimot 55 mil bak rattet.