Østfold Rundt pt 1 (01.08.2015)  3

Written by LarsKS (Lars Kristian Skagestad)

Characteristic Trip by foot
Sørøst for Taraldrudåsen (223m) 01.08.2015
Vardås (88m) 01.08.2015
Østento nord (118m) 01.08.2015

Vi var tre gutter som bestemte oss for å prøve å ta alle kommunetoppene i løpet av en helg.
Dag 1.

Turen startet tidlig lørdag morgen, hvor vi kjørte fra campen i Skiptvet mot Spydeberg og Spydeberg Varde, vi parkerte ved bommen ved Nygård og gikk grusveien oppover mot topppen. Når vi nærmet oss trodde vi det ikke gikk en sti rundt, så vi tok og fulgte GPS-en helt til toppen, hvor stod en slags trevarde. Turen var helt okay, litt kjedelig at det ikke var mer utsikt på toppen, men en fin sommermorgen. To rådyr så vi også, så det gjorde det litt bedre. Turen opp var ca 2,5 km hver vei, og vi var på toppen 07.49.

Deretter gikk turen videre til Hobøl og toppen Høgbråten. Vi parkerte ved Unås, og gikk opp mot lysløypa og fulgte den oppover til det gikk en liten sti opp til toppen. Den var lett og følge, men også her manglet det litt usikt. Veldig lett tur, og tar ikke lange tiden. Den er ca 2 km hver vei, og vi var på toppen 09,10.

Etter topp nummer to bar turen videre til Moss, Jeløy, og Rambergåsen. Her parkerte vi ved en parkeringsplass rett nedenfor toppen. Vi jogget rolig opp, tok vel ikke mer en maks 10 minutter. Toppen var helt grei, noe utsikt, og fin sti hele veien opp. Toppen var besteget klokken 10.34, og er vel ikke mer en 500 meter fra parkeringsplassen.

Deretter fortsatte turen mot Rygge kommune. Vi parkerte ved en golfbane og gikk først en grusvei opp, før vi tok av en sti oppover mot toppen. Her ventet det et tårn, som gjorde at utsikten var helt fantastisk fra toppen. Foreløpig den beste toppen. Drøye kilometeren å gå, og toppen var unnagjort klokken 11.51.

Etter Rygge gikk turen til Fredrikstad og Østentorrøysa. Her fulgte vi anvisninger inn mot noen hus, parkerte og fulgte sti/traktorvei helt til toppen. Der var det ett skilt hvor det hadde vært ett gammelt tysk utkikkstårn, og også et flagg hvor noen som også var på kommunejakt. Veldig kjapt unnagjort, drøye 300 meter, og var besteget 11.15.

Deretter ble turen lagt ut til Hvaler hvor Bankerødkollen skulle bestiges. Parkerte ved en bom rett på nedsiden av toppen, fulgte grusveien opp til ett vanntårn, før vi gikk på GPS mot toppen. Litt skuffende at det ikke var mer utsikt enn det var, men været var fint, så man klager ikke. Litt i overkant av 400 meter å gå, og vi var på vei ned igjen allerede 12 15.

Deretter bar det mot Sarpborg, og Gastgiveren. Her kjørte vi inn til lysløypa og gikk der i ifra og inn lysløypa til vi kom til ett hogst felt og en sti som gikk mot toppen. Den fulgte vi hele veien opp, og her var det ett tårn av tre. Toppen var ikke særlig spektakulær, men den ble unnagjort. Vi var på toppen 14,43 og den var vel ca 2,2 km.

Så gikk turen til Råde, og Danserfjella. Her parkerte vi langs veien, ved en bom og gikk først en traktorvei oppover, som etter hvert ble veldig gjengrodd. Etter hvert ble den nesten borte, og vi bommet litt på veien, og måtte blant annet over en myr, men vi kom oss til toppen. Før det bar ned igjen gjennom tetta. Vanskelig tur og ikke akkurat veldig spektakulær. På lista over de beste kommunetoppene, så havner den nederst. Det positive var at vi så storfugl, som var en står oppkvikker for tre jaktglade ungdommer. Vi var på toppen 15,55 og turen var halvannen km hver vei.

Etter Råde og en litt knekk i moralen, så bar turen mot Skiptvet og Våler og dagens siste tur, Taraldrudåsen og Skiptvet sin topp som er Sørøst for Taraldrudåsen. Her spurte vi en gårdseier om vi kunne parkere på gården, og det fikk vi lov til, så vi gikk fra Unnestad, og fulgte en traktorvei et stykke, før vi bare tok ut GPS kurs og gikk strake veien mot toppen, på veien var det masse gode blåbær så vi koste oss masse. Toppen var en flate, uten noe særlig utsikt, men blåbærene økte moralen betraktelig, Deretter gikk turen langs Trolltjernet før vi møtte en sti som vi fulgte rundt tjernet, og opp mot toppen. Her møtte vi et litt gammelt branntårn, men dette måtte jo bestiges. Vet ikke om jeg vil anbefale det, hvertfall ikke til folk med høydeskrekk. Veien ned igjen gikk vi nedenom Lundstjernet før vi fulgte en gammel traktorvei tilbake til bilen. Vi var på Skiptvet sin topp 17,45 og Taraldrudåsen klokken 18.15. Turen totalt var vel drøye 7 km.

En sliten gjeng dro tilbake til camp, fikk sovet ut før det bar ut på en ny dag.