Grønlivarden - Nissedal (01.08.2015)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Grønlivarden (741m) 01.08.2015

Gautefallheia

Pf. 100- topp (Nissedal kommune)

Vi startet fra Gama hyttefelt ved Rosstjønn hvor vi parkerte ved en sorteringsbu 500 meter inn fra hovedveien. Løypa herfra er nokså ny noe som preget turen litt fra starten hvor vi måtte lete oss frem et par steder, dvs lete etter blåmerker/varder, men alt i alt gikk det raskt oppover. Ut over at vi ble forledet av et par varden som ikke hadde noe med turstien å gjøre, var det egentlig bare strake veien fram. Vel ”strake veien” er kanskje ikke fullt så betegnede, da løypa var litt kronglete noen steder, men for det meste er det godt merket/vardet. Underlaget veksler mellom svafjell, sti og myr. Denne dagen var det nokså bløtt i løypa. Det var for det meste overskyet, med lettere skydekke og noe sol innimellom. Da vi nærmet oss toppen fikk vi fin sol, og bortsett fra noe kjølig drag i lufta (i hvert fall for en 9 åring med en onkel som hadde glemt overtrekksbuka hjemme) kunne vi ikke hatt en bedre opplevelse av toppen. På nedturen tyknet det til og tok til å blåse, men hadde da kommet godt på vei. Over Solhomfjell og inn mot Agderfylkene lå en mørk, grå vegg ispedd regn, men vi var heldig og slapp unna med noen dråper fram til vi kom til bilen og begynte å kjøre.

Turfølge; Philip
Vi brukte 1 t og 45 min til toppen.
Turlenge totalt: 11 km

Flott bilete!

Written by bakken59 02.08.2015 17:52

Eg hadde også flott turver i går - på Stavs(li)nuten i Tokke. Såg namnet ditt i boka der.