Føringstur til Store Austabotntind 2204 (01.08.2015)

Written by haugert (rune haug)

Ascents Store Austanbotntinden (2,204m) 01.08.2015
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 01.08.2015
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 01.08.2015
Austanbotntinden V0 (2,175m) 01.08.2015 07:10
Visits of other PBEs Store Austanbotntinden normalvei 01.08.2015

Føringstur til Store Austabotntind 2204

Startet turen i fint men litt kaldt vær kl 07:10 fra Bergdalsbandet. Det sto en bil til der med is på ruten, så vi tenkte kanskje at noen hadde overnattet i telt litt lengre fram. Så ikke noe til teltfolk, og bilen var borte da vi kom tilbake.
I godt jevnt driv oppover brukte vi 2,5 timer til Vestre 2100 moh, og knappe 2 timer derfra til Store inkludert pauser. Gode tørre fjell på hele turen opp, selv om det snødde litt på toppen. Opp Svaet gikk jeg med stegjerna på for sikkerhetsskyld, mens de to bak gikk uten. Det var gode dype spor og "ferdig laget fester for isøksa", så det var veldig fine snøforhold. På retur gikk vi uten jerna.

Kjentfolk - fjellfolk

I bunnen av Svaet møtte vi Erik og Wilma - disse to møtte jeg faktisk i fjor da de var på rekognoseringstur her i samme massiv - veldig artig! De var på veg opp, og vi utvekslet noen hyggelige ord med hverandre, og ønsket hverandre god tur. Det var også et klatrekurs på veg oppover rett bak Erik og Wilma (13) - vi fulgte med dem etter hvert som de vant høyde og kom seg opp på selve ryggen. Jeg synes det er artig at ungen jenter er interessert i fjellsport, og all mulig honnør til foreldre som Erik som tar med barna på interessante eventyr i Norske fjell!

Estimert retur - artig tipping

Omklyvningen gikk som smurt og vi satt snart oppe på Vestre igjen. Her hadde vi langt igjen
et lite "depot" av mat og gode saker. Varm mat og alt mulig av godsaker ble spist her.
Den ene deltakeren hadde gått tom for strøm på mobilen, og skulle sendt sms om henting ved bommen på Årdalsiden. Vi fikk et snev av dekning rett etter avgang og estimerte 1,5 timers gange ned til Bergdals. Alltid like spennende når man estimerer tid, denne gangen holdt det med 2 minutter "tilgode".

Takk for en hyggelig tur :-)