Bjørnaåsen og Liafjellet i Os (15.05.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Bjørnaåsen (119m) 15.05.2011 19:20
Liafjellet (259m) 15.05.2011 20:40

Bjørnaåsen og Liafjellet

Kveldstur til Bjørnen og Mobergslia. Astrid og jeg startet fra bebyggelsen lengst mot sør i Halhjemsmarka. Nytt byggefelt under utbygging opp mot Bjørnaåsen. Vi spurte folk etter sti, men fikk bare vage svar. Vi gikk mot toppen i tett furuskog, og fant aldri noen ordentlig sti. Bare masse hjortestier på kryss og tvers og brunstgroper. Tydeligvis masse hjort i området. Etter en heller trasig tur i dette skogsterrenget nådde vi området med angitt GPS posisjon. En ubetydelig knaus inne i skogen uten noen form for markering eller utsikt var det høyeste punktet vi fant. GPS 6671921 0302484.
Synd at ikke Os kommune har tilrettelagt området bedre. En opparbeidet sti og rydding av skog på toppen kunne gjort Bjørnaåsen til et flott turmål med utsikt utover store deler av Os, Bjørnefjorden og innover mot Folgefonni.

Neste post var Liafjellet litt lenger nordover i Os. Kraftig regnværsbyge mens vi var i bilen på vei mot Mobergslia, men det lettet da vi kom fram. Parkerte ved de gamle sommerbostedet til Statminister Michelsen i Mobergslia. Start fra veien litt lenger opp i Mobergslia. Skilt i veikanten markerer start på stien. Veldig godt merket og tydelig sti opp til Storevarden på Liafjellet. Og denne varden var virkelig stor! Sannsynligvis har det vært en vete her i eldre tider. Varden er et varig vernet kulturminne, muligens er det en gravrøys her. Flott utsikt utover Os med Bjørnefjorden i sørøst og Bjørnaåsen mot sør. Mye folk på stiene i området. Godt tilrettelagt og mye brukt turområde for osingene. Vi brukte en liten time på turen med pause og fotostopp på toppen. GPS 6676564 0302206.

Høyeste punkt vi fant på Bjørnaåsen i Os
Utsikt sørover mot Bjørnaåsen og Bjørnefjorden fra Liafjellet. Viken mot høyre er Halhjem ferjekai.
Storevarden på Liafjellet i Os - et kulturminne som bærer sitt navn med rette!