To høyeste i Akershus (gjenvisit) (31.07.2015)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Kvernsjøen og Gjødningssætra (437m)
Endpoint Marifjell og Fjellsjøkampen (812m)
Ascents Fjellsjøkampen (812m) 31.07.2015
Marifjell (718m) 31.07.2015

En fin ettermiddagstur. Kjørte til Hurdal og tok opp Jeppedalsveien til krysset ved Kvernsjøveien (bompenger kr 40). Her var det fram med sykkelen. Sykla 7 km, først inn Kvernsjøveien, så etter vannet (Øyangen) til venstre opp Tangenseterveien. Den var lang (ca 4 km) med jevn stigning hele tiden og nesten helt rett. Utrolig kjedelig, men god trening. På toppen var det gangvei opp til ei myr med t jakttårn. Deretter GPS til jeg fant stien til Marifjell. Mer tydelig enn det var tegnet på kartet. Veldig vått etter alt regnet den siste tida.

Marifjell i 2010
Marifjell i 2015

Marifjell har fått nytt fint utsiktstårn siden sist. Flott utsikt over alle skogene. Turen tok 2 timer med 37 min pause på toppen. Sannsynligvis raskeste og greieste vei hit. 14 km med sykkel (halvparten bare nedover), og 4,2 km gange i delvis blaut myr, men stort sett sti.

Deretter gikk turn til Fjellsjøkampen. Været ble jo bare bedre og bedre og om det ble kveld gjorde ingen ting. Kjørte opp til Gjødningssætre. Her er det først 600 m vei så en sti som fører rett opp til Fjellsjøkampen (dog et par svinger). Flott utsiktstårn med veiledning på hva en ser. Det var kler fin luft så det ble fullt utbytte. Turen tok en tim og 27 min md 24 min pause på toppen.